NSBs nye supertog totalskadd under testkjøring

To uker før det skulle på skinnene, sporet et av NSBs nye supertog av på Vestfoldbanen. Alle fem om bord ble skadd, men det skal stå bra til med samtlige.

Fakta om Flirt-togene

* NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske leverandøren Stadler. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013.

* Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.

* Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag formiddag.

(Kilde: NSB)

Togulykker i Norge

Fakta om togulykker i Norge

* 2012: Nykirke i Vestfold. Et togsett av typen Flirt sporer av under testkjøring. Én person fikk moderate skader. To ble lettere skadd. Skadeomfanget for ytterligere to personer ble betegnet som uavklart.

* 2011: Rena i Østerdalen. Et lokaltog sporer av. Ingen omkomne.

* 2010: Sjursøya i Oslo. Godsvogner løper løpsk. Tre personer mister livet.

* 2000: Åstå i Østerdalen. To tog kolliderer, og 19 mennesker omkommer.

* 1993: Nordstrand i Oslo. Et løpsk lokomotiv kolliderer med et lokaltog. Fem mennesker dør.

* 1990: Lysaker i Bærum. To lokaltog kolliderer, og fem mennesker mister livet.

* 1975: Tretten i Gudbrandsdalen. To tog kolliderer, og 27 mennesker omkommer.

* 1970: Østbanestasjonen i Oslo. Et løpsk tog fra Grefsen stasjon kolliderer med tomme togvogner. Lokføreren hopper av før stasjonen, men mister livet i fallet

* 1969: Straumsnes i Narvik. To malmtog kolliderer på Ofotbanen. Den ene lokføreren omkommer.

* 1950: Hjuksebø i Telemark. Et ekspresstog kolliderer med løpske godsvogner. 14 personer mister livet.

(Kilder: Wikipedia, NTB) (©NTB)

NSB har inntil videre avsluttet all testkjøring med det nye togsettet av typen Stadler Flirt. Etter planen skulle togsettet inn på skinnene på strekningen Skien-Lillehammer 29. februar i år.

Samtidig konkluderer NSB med at det er viktig og riktig å testkjøre nye togsett.

– Vårt fokus er kundens trygghet og sikkerhet. Det er viktig å få fram at dette var testkjøring, sier Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB til NTB.

Han sier at det er for tidlig å si noe om hvilken fart lokomotivføreren holdt da toget sporet av. Farten vil imidlertid gå fram av ferdskriveren. Ifølge opplysninger NSB har var lokføreren sammen med en til da avsporingen skjedde. Om de andre tre satt i vogn en eller lengre bak, er for tidlig å si.

De første meldingene gikk ut på at en 56-åring var hardt skadd i ulykken.

– Men det står heldigvis bra til med alle fem, sier Myhre.

Ødelagt togsett

Bildene fra ulykkesstedet levner imidlertid ingen tvil om at avsporingen onsdag kunne blitt mer alvorlig dersom det hadde vært et fullastet tog som kjørte på skinnene. Togsettet er svært ødelagt,

Først når politi og Havarikommisjonen har frigitt området igjen, og NSB får ryddet togvraket av skinnene, kan Jernbaneverket begynne å reparere skinnegangen. NSB ville onsdag kveld ikke spekulere på når trafikken på Vestfoldbanen igjen vil gå som normalt.

Onsdag kveld var det også for tidlig å si noe om årsaken til avsporingen. Ulykken etterforskes nå av politiet i Vestfold. Dessuten har Statens havarikommisjon for transport vært på plass med sine folk på ulykkesstedet siden 13-tiden.

– Vi må være helt sikre før vi kommer med vår konklusjon, sier avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen til NTB.

Flere mulige årsaker

Han sier at kommisjonen ser på alle mulige alternativer til hvorfor ulykken skjedde: Det kan ha vært noe feil med selve togsettet, det kan ha vært noe feil på skinnegangen og det kan ha vært menneskelig svikt som forårsaket ulykken. Eventuelt kan årsaken være en kombinasjon av flere forhold.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier til NTB at det viktigste nå er at alle som ble berørt av ulykken får hjelp.

Hun sier dernest at hun forstår at NSB utsetter alle testkjøringer med det nye togsettet.

– Jeg og mange med meg hadde sett fram til at de nye togene med bedre kapasitet og bedre komfort kunne komme i drift. Det er altfor tidlig å si noe om hvor forsinket denne prosessen blir på grunn av denne ulykken, sier Kleppa.

NSB mener at forsinkelsen ikke trenger å bli stor eller merkbar i det hele tatt ettersom det var meningen at de nye togsettene skulle innfases i vanlig drift over en lang periode.

– Sånn sett var vi ute med testkjøringen i god tid, sier Myhre. (©NTB)