Vil modernisere det mest trafikkerte jernbanenettet

Jernbaneverket legger opp til å modernisere 10 prosent av jernbanenettet i sitt nye handlingsprogram. Dette er særlig strekningene mellom Oslo og Tønsberg, Fredrikstad og Hamar, samt utbygging i Bergens-, Stavanger- og Trondheimsområdet som står på Jernbaneverkets liste, melder NRK.

Det nye handlingsprogrammet fram til 2015 sendes tirsdag ut på høring. Stortinget sa i fjor ja til en ekstrasatsing på 10 milliarder kroner, slik at investeringsrammen kommer opp i 26,4 milliarder kroner for den neste tiårsperioden. Konkurransedyktig Med disse pengene mener Jernbaneverket at det skal være mulig å modernisere det mest trafikkerte jernbanenettet, og gjøre jernbanen konkurransedyktig på de viktigste strekningene. Får de midlene på plass, ønsker etaten innen 2009 blant annet å starte å bygge dobbeltspor mellom Haug og Onsøy, samt Kolbotn og Ski på Østfoldbanen, samt nytt dobbeltspor mellom Holm og Holmestrand på Vestfoldbanen. De vil også i perioden fullføre nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika, og Barkåker og Tønsberg. De ønsker også å prosjektere ny trasé mellom Farriseidet og Porsgrunn, og prosjektere dobbeltsporparseller på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Hamar. Til 2015 Videre i perioden fram til 2015 ønsker Jernbaneverket blant annet å starte byggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Kolbotn, å fullføre Sandbukta Moss Såstad, samt fullføre nytt dobbeltspor mellom Holmestrand og Nykirke. Ellers ønsker de å fullføre ny trasé fra Farriseidet til Porsgrunn, å starte forkorting av Bergensbanen på Ringeriksbanen og fullføre dobbeltsporparseller på strekningen Eidsvoll til Hamar. (©NTB)