Mange agendaer

For den som følger byggenæringen tett ser vi nå en utvikling hvor stadig flere aktører kommer på banen. De kan ha mange ulike agendaer, men vi er ikke overbevist om at alle aktørene bidrar til å øke byggenæringens anseelse og tillit.

Det å jobbe for byggenæringens rammevilkår er en stor og viktig jobb. Noen tror at bare man roper høyest så blir man hørt.

Vi har i utgangspunktet alt for mange organisasjoner som taler byggenæringens sak. Når det nå kommer mange nye, selvbestaltede aktører på banen, vil det på mange måter underminere dem som jobber for den seriøse og organiserte byggenæringen. Vi ser også at representanter for ulike organisasjoner spiller et høyt spill – men vi er heller ikke overbevist om at alt det disse personene gjør, er like konstruktivt for samspillet i byggenæringen.

Vi merker dette også innenfor mediesektoren. Vi har mange gode fagtidskrifter i næringen, men likevel ser vi at det popper opp ulike medier som skryter av at de er både størst og best i byggenæringen. Dette er ofte mediebedrifter som har spesialisert seg på lage bilag for de store riksavisene. Problemet er at disse medieaktørene har en innsalgspraksis som i høyeste grad er diskutabel. Selgerne hevder gjerne at de ringer på vegne av den store avisen som distribuerer bilaget, eller at de gjør det på vegne av en organisasjon. For øyeblikket er aktører på gang for å lage et boligbilag.

Vi mener at de seriøse organisasjonene i byggenæringen bør opptre med stor varsomhet. Faren for å ødelegge sitt gode navn og rykte er overhengende. Kortsiktig profitt er ikke det som bygger byggenæringen.

Byggenæringen trenger aktører som jobber langsiktig. Det er ikke døgnfluene som legger grunnlaget for næringens vekst og utvikling.