Frp krever lavere bøter

Frp mener regjeringen snikinnfører rådyre bøter for brudd på trafikkregler. Nå krever partiet at bøtenivået skal behandles av Stortinget.

Vi vil at bøtesatsene eksplisitt skal behandles i Stortinget, slik vi behandler bensinavgifter og alkoholavgifter, sier leder i Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, til NTB. Flår bilistene Nivået på bøter for blant annet trafikkforseelser er delegert til regjeringen. 7. januar i år vedtok regjeringen i statsråd å øke bøtenivået med hele 30 prosent. Økningen skjedde bak ryggen på Stortinget, mener Frp-lederen. Vi ble ikke fortalt om disse planene gjennom budsjettbehandlingen. Vi må stoppe denne flåinga av bilistene, sier Hagen. Tirsdag leverer Frp et såkalt dokument 8-forslag i Stortinget. I tillegg til ønsket om at Stortinget skal få si sitt før fartsbøtene går i været, ber Fremskrittspartiet regjeringen sette ned igjen bøtene til 2004-nivå. Billigere i naboland I tillegg foreslår partiet at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett vurderer bøtenivået for trafikkforseelser mot bøtenivået i andre europeiske land. Tall fra Allgemeine Deutsche Automobil-Club (ADAC) viser at norske trafikkbøter ligger skyhøyt over nivået i andre land. Mens det å kjøre 20 km/t over fartsgrensen koster deg opptil 1.700 kroner i Danmark og fra 900 kroner i Sverige, koster samme forseelse fra 3.600 kroner i Norge om du blir tatt. Kjøring på rødt lys koster fra 1.150 kroner i Danmark, fra 1.065 kroner i Sverige, mens nordmenn må ut med 5.200 kroner. Men det spørs om en slik forseelse ikke svir vel så mye for finnene. De må ut med åtte dagslønner eller mer for å kjøre på rødt. Bom stopp Frp viser i forslaget til at det ikke var Samferdselsdepartementet som sto bak forslaget om økning av bøtenivået. Slik sett var det ikke trafikksikkerhetshensyn, men et ønske om å øke statens inntekter, som lå bak endringen. Partiet mener også at det blir meningsløst at det er blitt mye dyrere å bli tatt for å kjøre for fort enn for ordensforstyrrelser, narkotikabruk eller slåssing på grensen til legemsbeskadigelse. Lavere fartsbøter var ikke det eneste frieriet til bilistene Carl I. Hagen lanserte under Vestfold Frps landsmøte søndag. Hagen minner om at over 40 milliarder kroner tas inn gjennom ulike bilavgifter, mens bare 10-12 milliarder kommer tilbake i form av veiutbygginger. Vi fastholder det vi har sagt tidligere: Vi vil rive alle bomstasjoner og finansiere all veibygging over statsbudsjettet, sier Hagen. Nettopp denne saken var blant årsakene til brakvalget for Frp i en lang rekke vestfoldkommuner i 2003.