Jotun Vindal

Jotun Vindal

Sted: Sandefjord

Prosjekttype: Utvidelse av fabrikk

Bruttoareal: 13.000 kvm

Byggherre: Jotun

Generalentreprise: Bygg og Maskin i samarbeid med Helge Klyve

Kontraktssum Bygg eks. mva: 138 millioner kroner

Arkitekt: Børve & Borchsenius

Prosjektadministrasjon og prosjektering prosess: Grenland Group

Rådgivere: RIB og RIE: Sweco - RIV og RIBr: ÅF Consult - Byggteknisk
konsulent: K2 Byggteknikk

Underentreprenører/leverandører: Brannsikring: Bygg og Brannsikring Østlandet - Elektro: Bravida - Taktekking: Byggpartner - Grunnarbeid: Carl C. Fon - Utleie maskin/utstyr: Cramo - Fasader: Ferrobygg - Oppmåling: Geoingeniørene - Glass/alu: Glassbyggern - Invendig maling/tapetsering: Hoff Interiør & Håndverk - Pelearbeider: Holt Risa - Betongsaging: JH Byggteknikk - Stålleverandør: Leif Hübert Stål - Undertak: Lett-Tak Systemer - Betongelement: Loe Betongelementer - Lås/beslag: Låsgruppen Sandefjord - Utvendig maling: Malermestrene Jensen - Stillas: Mesa - Systeminnredning: Moelven Nordia - VVS: NVS Knut Nilsen & Co - Byggevarer: Optimera - Rekkverk, trapper: Rinde Rekon - Rørlegger: STX Grenland Industri - Stålarbeid: Sveisemekanikk - Gulvstøp og betongpumping: Thunberg - Ventilasjon: Ventilasjonsbygg - Blikkenslager: Vestfold Kobber og Blikkenslagerverksted - Riving: PeWe - Leverandør betong: Norbetong og Unicon - Forskaling: Peri

Malingsgiganten Jotun gjør sin største investering noensinne i den nye fabrikken på Vindal i Sandefjord som snart åpner.

Jotun har vært et veletablert selskap siden oppstarten på 20-tallet i Sandefjord. De har hatt produksjon på flere steder rundt om i landet, men med utvidelsen av en av de eksisterende fabrikkene samler de kreftene i hjembyen.

Halv milliard
– Etter hvert har vi fått en komplisert logistikkstruktur og flere gamle anlegg. Det førte til at vi kom til en korsvei hvor vi måtte ta noen valg, og for å møte fremtiden valgte vi å gjøre noe nytt med produksjonsstrukturen, sier Jon Hjartland, som har vært ansvarlig for restruktureringen av produksjonen i det nordiske markedet i Jotun.

– Vi valgte å samle produksjonen på et område i tilknytning til den nyeste fabrikken vi hadde, som ble satt opp for 20 år siden, og å utvide den. Dette gjør at vi kan øke kapasiteten og serve markedet bedre, legger han til.

All dekorativ maling til det nordiske markedet vil komme fra Vindal-fabrikken. Tvers over fjorden ligger Gimle-fabrikken som også har blitt oppgradert, slik at bindemiddel-produksjonen blir samlet der.

Totalt er investeringen på drøyt en halv milliard kroner. Det inkluderer ikke bare fabrikkutvidelsen på Vindal, men også andre investeringer og kostnader med restruktureringen av produksjons- og lageranlegg i Skandinavia og Storbritannia. Selve fabrikkutvidelsen på Vindal er også delt i to; en bygg- og prosessentreprise. Hvorav den siste er vesentlig større.

Lokalt forankret
– Vi har bygget skallet, mens det har vært en annen entreprise på fabrikk-installasjonen. Den pågår for fullt nå, mens vi nesten er ferdig, sier prosjektleder Snorre Kårby Andersen i Bygg og Maskin til Byggeindustrien.

De to lokale entreprenørene Bygg og Maskin (Sandefjord) og Helge Klyve (Larvik) utkonkurrerte flere av de nasjonale entreprenørene i kampen om Jotun-fabrikken. Selv om det ikke betegnes som et arbeidsfellesskap i kontrakten, er det i realiteten slik prosjektet har vært organisert.

– Vi har samarbeidet med Helge Klyve på et prosjekt i samme størrelsesorden i Larvik, og ønsker å samarbeide på dette prosjektet også. Jotun ønsket én kontraktspartner. Derfor er det vi som har kontrakten. Utover det har dette fungert som et arbeidsfellesskap, sier prosjektlederen.

Sammen med anleggsleder Frode Vebostad i Helge Klyve har de styrt byggdelen av prosjektet i en generalentreprise. Begge kan nå se til-bake på et vel gjennomført prosjekt, og begge tilskriver valget av lokale underleverandører som et av suksesskriteriene.

– Det har vært veldig mange lokale aktører inne på prosjektet, og de har gjort en god jobb. Dessuten har det vært lokale avdelingskontor som har tatt jobben de gangene vi har benyttet oss av nasjonale aktører, sier Kårby Andersen.

– Vi synes det er veldig bra at det drypper på den lokale industrien, men det er noen utfordringer med å gjøre det på denne måten. Ikke noe særlig på byggsiden, men på prosessiden har det vært en utfordring å få tak i nok folk. Vi har rensket markedet i Vestfold, Grenland og Østfold, sier Hjartland.

Stor betongjobb
Byggearbeidene startet med grunnarbeid etter sommerferien i 2010. På grunn av bløte grunnforhold (deler av tomten var myr og fyllområde) og skrått fjell, ble det raskt bestemt at man måtte bruke stålkjernepeler på tomten. Det ble pelet vesentlig mer enn prosjektert, og en periode gikk fem pelemaskiner samtidig på prosjektet.

Svært mye av betongarbeidet har vært plasstøpt, og dette har vært en av de mest arbeidskrevende oppgavene på byggeplassen.

I januar i 2011 kom den lokale underentreprenøren Thunberg inn for å foreta den enorme støpen av annen etasje i det nye bygget. I løpet av en kald vinterdag gikk det med 900 kubikkmeter betong fra to Unicon-betongstasjoner for å støpe det over 3000 kvadratmeter store gulvet.

– Det er store etasjehøyder i bygget (8,20 m) så veggstøpen ble en utfordring. I samarbeid med Norbetong løste vi dette på en bra måte. Vi støpte de to første meterne med selvkomprimerende betong. Deretter gjorde vi det på vanlig måte, forteller Vebostad.

Utvendig er bygget kledd med en blanding av fasadeplater og store glassflater. Taket er tekket med tradisjonell taktekking.

Jotun-produkter
Når en stor byggevareleverandør selv er byggherre, er det naturlig at de vil bruke egne produkter om mulig, og Jotun er intet unntak.

– På alt som skulle overflatebehandles, stilte de som krav at vi brukte Jotun-produkter, og det viser seg at det har latt seg gjøre på veldig mange områder, sier Kårby Andersen.

Denne policyen førte blant annet til at de to entreprenørene for første gang stiftet bekjentskap med Jotuns eget epoxy-belegg Jotafloor.

– Jotafloor er et produkt som er godt etablert utenfor Skandinavia, men dette er første gang produktet taes i bruk her til lands, sier Hjartland.

Kort byggetid
Byggedelen av entreprisen var mer eller mindre ferdig i januar etter en byggetid på 18 måneder. Kårby Andersen innrømmer at den korte byggetiden har vært en av hovedutfordringene i prosjektet.

– Det har vært en utfordring å henge med på byggherrens omprosjektering, men det visste vi tidlig i prosjektet. Jotun vil benytte seg av den nyeste teknologien, så derfor har det vært kort vei fra tegnebordet til utførelse på deler av prosjektet, sier han og føyer til at fjorårets snørike og kalde vinter tidvis var et problem.

Fabrikk i full drift
I hele byggeperioden har Jotun holdt driften gående på den gamle fabrikken. For entreprenørene har det betydd at de hele tiden har måtte holde en kjørbar vei åpen inne på byggeplassen for råvarelevering til den eksisterende fabrikken.

Hver dag har det kommet mellom tre og fem tankbiler, men dette har gått uten problem.

Kårby Andersen og Vebostad er også strålende fornøyd med HMS-arbeidet som har vært gjort på byggeplassen. På tross av at mye av arbeidet har vært gjort i høyden, har det ikke vært noen alvorlige hendelser på byggeplassen.

En egen HMS-instruktør har også ført til at håndverkere som manglet enkelte sikkerhetskurs, raskt har blitt kurset på byggeplassen.

Tekst og foto: Christian Aarhus


Flere prosjekter