Ikke E6-tunnel ved Otta?

Statens vegvesen anbefaler en utbyggingsstrategi for E6 mellom Solhjem og Otta som kan tilpasses en langsiktig løsning for vegsystemet i Otta-området, skriver vegvesen.no.

Derfor anbefaler Vegvesenet en dagløsning for ny E6 inn mot Otta. En tunnel vil fordyre prosjektet med 300-400 millioner kroner, dessuten vil en tunnel redusere ulempene for bare ganske få husstander.

Statens vegvesen vil ikke bygge tunnel nordover fra Solhjem i denne omgangen. Den foreslåtte tunnelen fra Solhjem til Rondanevegen vil ikke være forenlig med langsiktige utbyggingsalternativer, og den vil heller ikke løse alle dagens problemer på strekningen. Det vil fortsatt være støyproblemer for bebyggelsen på begge sider av Lågen, og en tunnel vil bli svært kostbar. Ut fra Vegvesenets vurdering vil ikke nytten av en tunnel stå i forhold til investeringskostnaden. Tunnel vil også gi vesentlig høyere framtidige drifts- og vedlikeholdskostnader.

Vegvesenets forslag
Statens vegvesen foreslår en ny E6 som er bedre tilpasset plassen og omgivelsene på strekningen Solhjem-Otta. Det medfører innløsning av færre hus. E6 får en noe lavere standard her enn sør for Solhjem, men kravene til trafikksikkerhet, miljø og framkommelighet blir ivaretatt.

Veg med “gatepreg”
Vegvesenets foreslår E6 som tofeltsveg med midtrekkverk gjennom Kringen. Ved Kringenstøttene ønsker vi å gjøre avkjørings- og parkeringsmulighetene bedre, noe som vil øke tilgjengeligheten til dette spesielle området.

Fra området ved Kringenstøttene og inn mot Otta vil vi gi vegen et “gatepreg” ved bruk av naturstein, beplantning og belysning. Vi foreslår å redusere farten, som også vil føre til at støyen på strekningen blir redusert. Det blir ikke lokalveg, men sammenhengende gang- og sykkelveg langs E6 mellom Solhjem og Otta, som i dag.

Tiltak på rv. 15 i Otta
Statens vegvesen ønsker også å gjøre tiltak langs rv. 15 gjennom Otta sentrum - i tråd med ønsker fra Sel kommune og innspill fra Botsfor-seminaret i oktober 2011. Vi foreslår tiltak på høgbrua for å bedre “det negative inntrykket” og redusere støyulempene. Det er aktuelt å endre rekkverk og belysning på brua. Sel kommune har hatt planer om en ny rundkjøring i krysset rv. 15, Sygardsvegen og Skifervegen. Vi støtter ønsket om å endre krysset.

Statens vegvesen vil gjennomføre og finansiere disse tiltakene som en del av utbyggingsetappe II for E6 Ringebu-Otta. Gjennomføring av utbyggingsetappe II forutsetter prioritering i Nasjonal transportplan for 2014-23.

Hva skjer videre?
Vegvesenet har bedt Sel kommunestyre frafalle sitt vedtak om at det skal reguleres to alternativ fra Solhjem til Otta, hvor av et av dem med tunnel. Vi har varslet kommunen om at vi vil fremme innsigelse til en eventuell reguleringsplan basert på E6 i tunnel fra Solhjem til Rondanevegen.

Hvis Sel kommunestyre støtter vår anbefaling, utarbeider vi forslag til reguleringsplaner for E6-strekningen og rundkjøring i krysset rv. 15 / Sygardsvegen innen sommeren 2012.

Støtte fra næringslivet
Vegvesenet får støtte for en dagløsning fra næringslivet på Otta. - En ny miljøgate med lavere hastighet inn mot Otta vil få flere til å stoppe i dølabyen, sier Kjetil Eide, leder i Otta handels- og næringsforening.

Han sier Otta har hatt en god utvikling som handelssted for Nord Gudbrandsdal de siste 15-20 åra. Samtidig er det også flere og flere på gjennomreise som stopper på Otta. - Jeg er familiemann selv. Mange av bestemmelsene om folk på biltur skal stoppe eller ei tas på sparket. Da er det viktig at innkjøringen til Otta gjøres mer attraktiv slik Vegvesenet har planer om. En tunnel er en dårlig løsning for næringslivet på Otta, sier Eide.