Biltema åpner butikk nummer 50

I fjor åpnet Biltema ti nye butikker her i landet. Hvorfor gjør svenskene det så bra i Norge?

14. februar åpner Biltema-butikk nummer 50 i Norge, i Askim. Den svenskeide kjeden har vokst med rekordfart i Norge de siste årene. På fem år er omsetningen doblet til 2,3 milliarder kroner i 2011.

– Vi har et mål om å ha 100 butikker i Norge om ti år, sier daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema Norge.

Neste åpning blir på Kongsvinger i slutten av mars.

Tenker større
Det er typisk svensk å gjøre det bra i norsk handel. Hennes & Mauritz nærmer seg 100 butikker i Norge, mens KappAhl allerede har passert det antallet. Clas Ohlson har snart 40 butikker. Flaggskipet Ikea åpnet nylig i Kristiansand, og åpninger i Tromsø, Vestby og Larvik er under planlegging.

– Svenskene har en mye sterkere tradisjon for å tenke industrielt og internasjonalt. Det er typisk at Ericsson etablerte kontor i Shanghai allerede i 1906. I Norge har vi til sammenligning mange småbedrifter, som er fornøyd med å være nettopp det, sier professor Arne Nygaard ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Noe av suksessen kan også forklares med et tøft hjemmemarked i Sverige, mener BI-professoren.

– Det er som i idretten. De som klarer seg godt i tøff konkurranse hjemme, vil sannsynligvis kunne hevde seg i utlandet også. Og sjansen er ekstra stor når landet er likt deres eget, som Norge jo er, sier Nygaard.

Styreleder Rune Mørck Wergeland i Norsk-svensk handelskammer har flere forklaringer:

– Svenske virksomheter planlegger godt, gjør gode markedsundersøkelser og er ydmyke overfor kundene sine. Samtidig har de god logistikk og prisfokus i hele verdikjeden. Det gjør at de både imponerer og sjarmerer seg inn i Norge, sier Mørck Wergeland.

– Når de snakker mer og mer norsk også, gir suksessen seg selv, sier han.

Utgiftskontroll
Biltema har hatt gode elever i Norge, såpass at den franchisedrevne kjeden nå har dobbelt så mange butikker i Norge som i moderlandet.

– Vi har hatt bra inntjening og selskapet har ikke lån. Resultatet har vi derfor kunne bruke til utvikling og ekspansjon i dette tempoet, sier Tommy Fredriksen i Biltema.

Han peker også på at tilgangen på lokaler på leiemarkedet er bra i Norge. I Sverige har Biltema kun etablert seg i lokale de eier selv.

Da bilrekvisitiakjeden startet opp i Sverige i 1962, hadde grunnleggeren Sten Åke Lindholm mye av den samme filosofien som landsmannen og Ikea-gründer Ingvar Kamprad. Ingen mellomledd, og innkjøp rett fra produsent.

Den sparsommelige ånden har de norske sjefene arvet.

– Vi er trolig en av få landsdekkende butikkjeder som lager tv-reklamene våre selv, sier Tommy Fredriksen.

Administrasjonen er svært liten, og du vil ha problemer med å finne det noe bortgjemte hovedkontoret i Lierskogen utenfor Drammen.

Fremdeles er det bil og bilutstyr som er kjernen i virksomheten til Biltema, men kjeden er også stor på varegrupper som båt, fritid, hjem, MC, verktøy og kontor.