Avtalen sikrer at Jernbaneverket kan bygge hensettings- og vendespor på områdene Skamarken og Sundhaugen, skriver Jernbaneverket på sine nettsider.
Skamarken ligger rett inntil Drammen stasjon, mens Sundhaugen ligger mellom stasjonen og Sundland skiftestasjon. Jernbaneverket skal medvirke til å frigjøre arealer i Drammen, i første omgang på Sundland.
– Avtalen omhandler arealbruken for jernbanen i Drammen fram til en eventuell ny godsterminal er på plass, sier Sjur Helseth som har håndtert saken i Jernbaneverket.
– Vi er glade for at alle parter nå er enige om hva som skal skje i Drammen på kort sikt, sier Helseth. Drammen kommune har vært positiv og ønsket å bidra til å få på plass den nye rutemodellen, legger han til.
Jernbaneverket frigjør ytre del av det såkalte Tangensporet til byutvikling og den godsaktiviteten som i dag skjer på Sundland skal flyttes til Holmen.
– Det er sett konkret på hvor mye kapasitet på sporet som finnes mellom Sundland skiftestasjon og Holmen for å få dette til. Selve gjennomføringen må skje i samarbeid med godsaktørene når arealer og fasiliteter er på plass på Holmen, sier Helseth. Jernbaneverket kan ikke si når godsterminalen i Nybyen flyttes før resultatet av prosessen med en mulig ny godsterminal er avsluttet.
– Dette er svært viktig for oss både for å sikre innføringen av nye ruteplan og for framtidig utvikling av jernbanen i området, sier prosjektdirektør i Jernbaneverket, Per-Arne Fredriksen.
– Det har vært avgjørende at aktørene har satt seg sammen og tenkt helhetlig for byen i stedet for en og en tomt for å finne løsninger, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
- Nøkkelord
- Eiendom