Anbefaler veg i dagen forbi Volla

Statens vegvesen anbefaler veg uten tunnel langs dagens riksveg når forslaget til kommunedelplan for rv. 4 legges fram for Lunner kommunestyre i Oppland torsdag.

Tunnel blir for dyrt, mens den tidligere anbefalte traseen ikke foreslås på grunn av jordvernhensyn.

- Å bygge en ny veg medfører uansett inngrep i omgivelsene. Vi har valgt å anbefale det alternativet vi mener er best, totalt sett. Men jeg har all forståelse for at beboerne i Volla ikke ser det på samme måten, sier planprosessleder Ole Kristian Haug i Statens vegvesen.

Volla
Det anbefalte alternativet vil føre til at 14 - 17 boliger må innløses og rives, hovedsakelig i området ved Volla. Dette er boliger som til dels er sterkt plaget av støy fra dagens rv. 4, og som vil bli liggende i, eller for nær, den foreslåtte traseen.

Tunneltrase tar også hus og matjord
Statens vegvesen har konsekvensutredet seks trasealternativer; to uten tunnel, to med kort tunnel og to med lang tunnel. Vegvesenet varsler nå innsigelse på alle fire tunnelalternativer.
Kostnadene blir for høye med lang tunnel. Men også kort tunnel koster mer enn det smaker.
- Traseen med den korte tunnelen tar både matjord og boliger, det gjør gevinsten av kort tunnel langt mindre enn forventet, sier Ole Kristian Haug.

Mens det anbefalte alternativet tar 14 – 17 hus, viser beregninger at traseen med kort tunnel medfører at 6 – 9 hus må rives. Det er så godt som ingen forskjell på bruk av dyrket mark mellom alternativ med kort tunnel og den anbefalte traseen.

Byggekostnadene for traseen med kort tunnel er 141 millioner høyere enn for Vegvesenets anbefaling. Ekstra driftsutgifter utgjør mellom 100 og 200 millioner kroner over en 20-årsperiode. Alt elektronisk utstyr må også skiftes ut hvert 15. – 20. år. I sum har ikke Statens veg¬vesen mandat til å forsvare en slik merkostnad når verken topografi aller andre naturforhold krever tunnel.

Økt fokus på jordvern
Statens vegvesens anbefalte alternativ til Lunner kommune i forrige runde med kommunedelplan er nedprioritert på grunn av et økt fokus på jordvern.

- Dagens anbefaling tar noe mindre dyrket mark enn det forrige forslaget. I tillegg er jorda som vi nå sparer ansett som mer verdifull og landskapet består av store, sammenhengende driftsenheter som det er uheldig å dele opp med en vegtrase, forklarer Ole Kristian Haug.