Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Anbefaler veg i dagen forbi Volla

Publisert: 02.02.2012 14:15. Sist endret: 27.11.2013 21:34.

Statens vegvesen anbefaler veg uten tunnel langs dagens riksveg når forslaget til kommunedelplan for rv. 4 legges fram for Lunner kommunestyre i Oppland torsdag.

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

Nettleder

Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

Les også:

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka
  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten
  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Tunnel blir for dyrt, mens den tidligere anbefalte traseen ikke foreslås på grunn av jordvernhensyn.

- Å bygge en ny veg medfører uansett inngrep i omgivelsene. Vi har valgt å anbefale det alternativet vi mener er best, totalt sett. Men jeg har all forståelse for at beboerne i Volla ikke ser det på samme måten, sier planprosessleder Ole Kristian Haug i Statens vegvesen.

Volla
Det anbefalte alternativet vil føre til at 14 - 17 boliger må innløses og rives, hovedsakelig i området ved Volla. Dette er boliger som til dels er sterkt plaget av støy fra dagens rv. 4, og som vil bli liggende i, eller for nær, den foreslåtte traseen.

Tunneltrase tar også hus og matjord
Statens vegvesen har konsekvensutredet seks trasealternativer; to uten tunnel, to med kort tunnel og to med lang tunnel. Vegvesenet varsler nå innsigelse på alle fire tunnelalternativer.
Kostnadene blir for høye med lang tunnel. Men også kort tunnel koster mer enn det smaker.
- Traseen med den korte tunnelen tar både matjord og boliger, det gjør gevinsten av kort tunnel langt mindre enn forventet, sier Ole Kristian Haug.

Mens det anbefalte alternativet tar 14 – 17 hus, viser beregninger at traseen med kort tunnel medfører at 6 – 9 hus må rives. Det er så godt som ingen forskjell på bruk av dyrket mark mellom alternativ med kort tunnel og den anbefalte traseen.

Byggekostnadene for traseen med kort tunnel er 141 millioner høyere enn for Vegvesenets anbefaling. Ekstra driftsutgifter utgjør mellom 100 og 200 millioner kroner over en 20-årsperiode. Alt elektronisk utstyr må også skiftes ut hvert 15. – 20. år. I sum har ikke Statens veg¬vesen mandat til å forsvare en slik merkostnad når verken topografi aller andre naturforhold krever tunnel.

Økt fokus på jordvern
Statens vegvesens anbefalte alternativ til Lunner kommune i forrige runde med kommunedelplan er nedprioritert på grunn av et økt fokus på jordvern.

- Dagens anbefaling tar noe mindre dyrket mark enn det forrige forslaget. I tillegg er jorda som vi nå sparer ansett som mer verdifull og landskapet består av store, sammenhengende driftsenheter som det er uheldig å dele opp med en vegtrase, forklarer Ole Kristian Haug.

 

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Anlegg
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

 

Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen