Norsk vinner av airBaltic-konkurranse

Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere as sammen med Haptic Architects, London og Griff ble denne uke kunngjort som vinnere av den store internasjonale arkitektkonkurransen om den nye airBaltic terminalen ved flyplassen i Riga.

Vinnerteamet

Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere as, Oslo
Haptic Architects, London
Griff Arkitektur as, Fredrikstad
Buro Happold, London
COWI, København
AKT 2, London

Kunngjøringen og betalingen av førstepremien på 100.000 Euro skjedde på overtid mer enn et år etter innleveringen på grunn av organisatoriske endringer på eiersiden. 125 arkitektoniske konsepter fra 35 forskjellige land ble levert i den internasjonale designkonkurransen om den nye flyplassterminalen for det nasjonale flyselskapet airBaltic i Latvia.

– Som et resultat av denne konkurransen vil vi kunne nå to mål – en funksjonell, effektiv og komfortabel terminal og en arkitektonisk design som reflekterer Latvias unike nasjonale karakter, sier Bertolt Flick, tidligere direktør i airBaltic.

Konkurransen har oppfylt den internasjonale konkurransens ambisjon om å inspirere internasjonale arkitekter til å skape innovative arkitektoniske og funksjonelle konsepter i verdensklasse for den nye terminalen.

Det vinnende konkurranseutkastet skulle legges til grunn for realisering av et nytt terminalkompleks. Første utbyggingsfase er dimensjonert for 7-8 millioner passasjerer pr år med en utvidelsesmulighet til 14 millioner.

De innleverte konkurranseutkastene ble anonymt bedømt av en internasjonal arkitektjury sammen med lokale politikere og airBaltics ledelse.

Juryen besto av den britiske arkitekten Marcus Lee, som designet Terminal 5 på Heathrow Airport i London som fikk Stirling Award for design av flyplassen i Madrid, sammen med den irske ingeniøren Dervilla Mitchell, som også deltok i design av Terminal 5 på Heathrow , arkitekt Åke Bejne, tidligere leder for det svenske arkitektforbundet, Dace Putniòa, leder for KUBS architects, Jânis Dripe, byarkitekten i Riga og Bertolt Flick, daværende direktør for airBaltic.

Konkurranse ble organisert og gjennomført av et av verdens største ingeniørfirmaer Ove Arup and Partners, London ved leder for flyplassavdelingen Graham Bolton.

På grunn av endringer i eierstrukturen og ved at airBaltic har blitt 99,8% statseid har ansvaret for terminalutviklingen blitt overført til en annet statseid operatør, Riga Airport, som har fått i oppdrag å gjennomføre kapasitetsøkning ved flyplassen som følge av den store økningen i transittpassasjerer som genereres av airBaltic.