Lederskifte på prosjekt Hidra landfast

Jan Helge Egeland fra Kvinesdal overtar som leder for vegprosjektet Hidra landfast, skriver vegvesen.no.

‒ Det er med en stor porsjon ydmykhet jeg overtar stafettpinnen for dette utbyggingsprosjektet. Hidra landfast er teknisk krevende å bygge, ikke minst på grunn av områder med dårlig fjell under havbunnen og miljøhensyn under oppbygging av sjøfyllinger i Hidrasunnet, sier den påtroppende prosjektlederen, som avløser Oddvar Kaarmo.

Anbudspapirene på vegprosjektet skulle vært sendt ut før jul i fjor. Men pålegg om å øke overdekningen på tunnelen førte til at den ble noe lenger og dyrere enn først beregnet. Dermed trengte prosjektet ny behandling i Vest-Agder fylkeskommune.

- Vi er klare til å gå i gang så fort Fylkestinget gir klarsignal, sier den nye prosjektlederen.

Egeland er sivilingeniør og har de siste årene jobbet i prosjektavdelingen i Region Sør. Han har vært fagansvarlig på flere større vegprosjekter, blant annet motorvegstrekningen E18 Kristiansand-Grimstad og ny E39 over Kvinesheia. Egeland gleder seg til å ta over Hidra landfast, dersom Fylkestinget gir grønt lys for den reviderte kostnadsrammen.

‒ Det blir utrolig spennende. Utfordringene står i kø. Det vil kreve stor innsats å få Hidra landfast realisert til rett tid og innenfor vedtatt budsjett. Men jeg har mange dyktige medarbeidere på laget som vil bidra til at vi lykkes, sier Egeland.

Kaarmo slutter i Statens vegvesen og begynner i ny jobb som daglig leder i entreprenørselskapet TT Anlegg. Han har 10 ås fartstid bak seg i Statens vegvesen og sier han forlater prosjektet med stort vemod.

‒ Det har vært utrolig artig å jobbe med Hidra landfast, og jeg skulle gjerne vært med og sluttføre prosjektet. Men nå ble det ikke slik. Lederjobben i entreprenørbransjen gir andre typer muligheter og utfordringer, som også frister, sier Kaarmo.