ABB vil ikke kobles til Breivik

Terrorsiktede Anders Behring Breiviks navn forkortes ofte til ABB i mediene. Det vil ABB-konsernet ha seg frabedt.

Breiviks fulle navn er så langt at det ikke egner seg i avisoverskrifter og Twitter-meldinger. Forkortelsen «ABB» dukker ofte opp i stedet. Dette ble ledelsen i det svensk-sveitsiske konsernet ABB klar over kort tid etter 22. juli-terrorangrepene.

Ledelsen i ABB ser alvorlig på fenomenet. Informasjonsdirektør Helene Gunther Merg sier til Stavanger Aftenblad at selskapet blant annet vurderte å kontakte avisredaksjonene for å be dem unngå å bruke ABB-forkortelsen i omtale av Breivik.

– Vi reagerer når dagspressen benytter ABB om terroristen og mener de burde vært mer bevisst dette. Likevel valgte vi å la det ligge. Det ville være umulig å begrense bruken av forkortelsen på sosiale medier, sier Merg.

Merkevare- og PR-eksperter som avisen har snakket med, mener imidlertid at ABB ikke trenger å bekymre seg.

– Ettersom ABB ikke er et firma som retter seg mot vanlige forbrukere, vil dette neppe ha stor effekt for dem, sier Håvard Hansen, professor ved Universitetet i Stavanger.

Det franske selskapet Lacoste har tidligere reagert på at Breivik har latt seg avbilde i en rød Lacoste-genser på vei til avhør. På et av PR-bildene han laget, har han på seg en svart Lacoste-genser. Politiet har tidligere overfor Dagbladet bekreftet at Lacoste ba norsk politi om at Breivik måtte kle seg annerledes.