Statens vegvesen signerte kontrakt med KB Electrotech

Den danske entreprenøren får jobben med å montere all elektronikk på det nye vegsystemet øst i Trondheim.

Mandag signerte Statens vegvesen og KB Electrotech kontrakten på om lag 78 millioner norske kroner.

- Dette er vår største kontrakt noensinne, sier Knud Balle direktør for salg i KB Electrotech. Men så er jo arbeidet fordelt ut over tre år. I mars er det 24 år siden selskapet ble startet. De har etter hvert hatt mange jobber for Statens vegvesen i Norge, melder vegvesen.no.

- Strindheimtunnelen blir den 11. tunnelen vi jobber med i Norge, forteller Knud Balle. Fra før av har de montert elektronikken i blant annet Freifjordtunnelen og de var underentreprenører på det nye løpet i Værnestunnelen og Tangtunnelen i Stjørdal. Nå jobber de blant annet med Hardangerbrua og de to tunnelene i tilknytning til brua. De er ikke ukjente med å jobbe på veg og i tunnel i Norge, men dette blir den første totalentreprisen de har for Statens vegvesen. De skal altså detaljprosjektere løsningene selv.

- Det er nytt for Statens vegvesen med en så stor totalentreprise på elektro. Det er litt utfordrende at entreprenøren er dansk og har utenlandsk arbeidskraft, men det skal gå bra. Vi skal ha et spesielt stort fokus på at vi forstår hverandre når det kommer til HMS’en i anleggsområdene, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Starter monteringen i sommer
I sommer er de på plass for å montere skilt og vegbelysning i dagsonen på Strindheim. Vegsystemet skal være ferdig til 1. oktober når Sirkus shopping åpner sine dører. Rundkjøringen i plan 2 i Strindheimkrysset åpnes for trafikk så trafikantene kan kjøre Bromstadvegen igjen. I vinter kan mannskapet til KB Electrotech ta en pause før de kommer tilbake våren 2013 for å gjøre elektroarbeidene i Strindheimtunnelen, teknisk rom og i dagsonen på Nyhavna. De skal også montere skilt på strekningen som bygges på rv. 706 Gildheim – Grillstad som åpnes for trafikk høsten 2013. På Bromstadvegens forlengelse (brua over til Lade) skal de våren 2014 montere skilt og lys. I 2014 åpnes Strindheimtunnelen for trafikk.

Mye elektronikk i tunneler
De skal levere og montere skilt (til sammen 373 stk.), lys både i Strindheimtunnelen og i dagsonene på Strindheim og på Nyhavna, de skal trekke store mengder signalkabler (nærmere bestemt 200 km), de skal montere kameraer i tunnelen og sørge for at signalanlegget fungerer. Kameraene, vegbommene og de variable skiltene som viser om tunnelen er stengt eller åpen skal styres fra Vegtrafikksentralen.

- Det er mye mer teknikk i tunneler enn folk flest tenker over, sier Knud Balle.