Vi kan ta et kjempeløft

Politikerne har nå muligheter til å ta et kjempeløft når det gjelder infrastruktur. Mye av det som er forsømt av vedlikehold og oppgradering de siste 20 – 30 årene, kan man nå få utført til en hyggelig pris.

Det er betydelig overkapasitet – og i følge adm. dir. Dag Andresen i Veidekke Entreprenør kan bygg-og anleggsbransjen takle volumøkninger på 45 til 65 prosent i forhold til dagens nivå.

Det betyr at man kan få orden på mye både i bygg og anlegg som sårt trenger en oppgradering. Dette vil samfunnet tjene inn igjen mange ganger bare ved å få et mer effektivt og tryggere kommunikasjonsnett. Det må gjøres mye både på vei og bane.

Det aller viktigste for å få fortgang i arbeidet, er at planarbeidet gjøres mer effektivt. I demokratiets navn har vi i dag et så rigorøst system som det nærmest er umulig å trenge inn i. En plansak kan ofte ta både 30 og 40 år før den er klar for praktiske inngrep i marka.

Nylig satte NHO denne saken på sin dagsorden. NHO ønsker å øke investeringene til samferdsel med 65 prosent de neste ti årene i forhold til dagens ramme.

Men skal man få til dette kreves det nye entrepriseformer – og fremfor alt kreves det et langt tettere samarbeid mellom planleggere, utbyggere og entreprenører. I dag er det alt for mange fastlåste synspunkter. Tenk nytt, sier vi.

Vi er enig med Dag Andresen som vil ha langt flere totalentrepriser også på anlegg. Dette preger situasjonen innen bygg – og det gir resultater. Veidekke omsetter for 6,5 milliarder kroner innen bygg i Norge. På dette markedet er mer enn 80 prosent av volumet totalentrepriser. - Innen anlegg, hvor Veidekke omsetter for 3,5 milliarder kroner, er under 10 prosent totalentrepriser.

Andresen mener at et bedre samspill mellom aktørene i verdikjeden er en nøkkelfaktor hvis nasjonen skal få til et stort løft innen utbygging av infrastruktur. Det er helt rett sagt.

Andresen understreker at store flerårige og garanterte prosjekter, slik som Gardermoenbanen var i sin tid, vil tiltrekke seg dyktige ressurser på byggherre og bestillersiden.

Han sier at også leverandørene må satse enda tydeligere og bli dyktigere på å bygge vei og bane. Men skal vi lykkes må det legges langt større vekt på rekruttering og kompetanseutvikling i alle ledd.

Vi må få unge mennesker til å se at det er en fremtid i bygg og anlegg. Norge trenger dere.