- Vi takler en økning på 65 prosent

- Med dagens overkapasitet i markedet, samt betydelig overkapasitet i Europa, er det fullt mulig for bygg- og anleggsbransjen å takle økte volumer på både 45 og 65 prosent, sier administrerende direktør i Veidekke Entreprenør, Dag Andresen.

Han satte likevel noen premisser for slike økninger av volumet da han holdt et innlegg ved lanseringen av NHO sitt Samferdselsløft torsdag. NHO ønsker å øke investeringene til samferdsel med 65 prosent de neste ti årene i forhold til dagens ramme.

- Det fordrer at byggherresiden evner å bruke markedet rett, gjennom en god miks av både store og små prosjekter, sier Andresen.

Etterspør nye entrepriseformer

Andresen ønsker også en tydeligere leverandørstrategi fra byggherresiden.

- Tid og størrelse på prosjektene, samt utvikling av ulike entrepriseformer, er helt sentralt. Forutsigbarhet avler kapasitet og kompetanse, sier han.

Veidekke omsetter for 6,5 milliarder kroner innen bygg i Norge. På dette markedet er mer enn 80 prosent av volumet totalentrepriser.

- Innen anlegg, hvor vi omsetter for 3,5 milliarder kroner, er under 10 prosent totalentrepriser. Nå er det ikke slik at totalentrepriser er svaret på alt, men nye kontraktsformer bør gradvis testes ut og implementeres. Det tok mellom 10 og 20 år før totalentreprisen virket ordentlig på byggsiden. Det tar tid å utvikle tilsvarende på anleggssiden. Men det må startes og vi må tørre å teste det ut, poengterer Andresen.

Han kommer likevel med en bønn om at uttestingen ikke startes i de aller mest komplekse prosjektene.

- La heller ikke de meget store mulighetene som ligger i å kombinere utvikling, bygging, drift og vedlikehold, bli ødelagt av debatten om finansiering, ber han.

Samspill en nøkkelfaktor

Andresen mener at et bedre samspill mellom aktørene i verdikjeden er en nøkkelfaktor hvis nasjonen skal få til et stort løft innen utbygging av infrastruktur.

- Det er forholdet mellom byggherresiden og leverandørene vi kjenner best til. Det er riktig å si at det er et betydelig forbedringspotensial, selv om dette samspillet har blitt betraktelig bedret de siste årene. Spesielt på veisiden, men også på jernbanesiden. En mer effektiv utbygging av samferdsel avhenger av å skape et sug etter kompetanse nedenfra og oppover i verdikjeden. BA-næringen er folk og mennesker, kjøtt og blod. Kompetanse og motivasjon satt i system. Mer vei og bane for pengene betyr at de dyktigste hendene og de klokeste hodene ønsker å være med å utvikle og bygge, sier han.

Store prosjekter en kompetansestøvsuger

Andresen understreker at store flerårige og garanterte prosjekter, slik som Gardermoenbanen var i sin tid, vil tiltrekke seg dyktige ressurser på byggherre og bestillersiden.

- Slike prosjekter vil sannsynligvis også tiltrekke seg ressurser fra utsiden av bygg- og anleggssektoren, som er vant til å håndtere store og komplekse prosjekter. Det er disse ressursene som kommer til å være de som er vanskeligst å få tak i når vi skal løfte volumene 45 til 65 prosent. Det er et svært viktig poeng, uttaler han.

Han sier at også leverandørene må satse enda tydeligere og bli dyktigere på å bygge vei og bane.

- Ikke minst gjelder det de aller største og de mest kompliserte prosjektene som det heldigvis nå blir langt flere av. Rekruttering og kompetanseutvikling blir helt sentralt, både av fagarbeidere og funksjonærer, sier Andresen.

Den moderne ingeniøren vil bruke kreativiteten

Veidekke Entreprenør har selv 70 traineer i sin organisasjon, hovedsakelig er de ingeniører.

- Vi ser at disse unge menneskene ønsker å jobbe på prosjektene hvor de får bidra med sin kompetanse og sin kreativitet. De har ikke samme interesse for å være med på prosjektene hvor suksesskriteriene er å kjempe om tilleggsarbeider, avslutter han.