Ny sjøfylling kan knekke bølgene

Når stormen står på må E10 over Hamnøy i Moskenes kommune i Lofoten ofte stenges, fordi store bølger slår over vegen. Nå vurderer Statens vegvesen å lage en sjøfylling for å knekke bølgene – og sikre fremkommeligheten.

Når det stormer som verst er det mange utsatte steder i Lofoten, men én vegstrekning som ofte må stenges er den værutsatte delen av E10 som går over Hamnøy i Moskenes kommune i Lofoten.

Vil bygge sjøfylling
Nå vurderer Statens vegvesen et nytt tiltak for å knekke bølgene – en gang for alle. Ved å bygge en sjøfylling i området der bølgene bygger seg opp, skal bølgene knekkes før de reiser seg.

Det er ingen muligheter for omkjøring, derfor er det viktig at strekningen sikres.

Svært utsatt veg
Vegen over Hamnøy har alltid vært utsatt. Biler har blitt kastet på sjøen, og personer har blitt alvorlig skadet. Siste eksempel fikk vi november 2011, da stormen Berit skyllet bort asfalt, toppdekke, lyktestolper og stein. Vegen var stengt i flere dager.

Forskjellige tiltak har vært prøvd
Opp gjennom årene har det vært gjort en del forskjellige tiltak for å sikre vegen. I tillegg til at deler av vegen er støpt i betong er det blant annet laget et bølgevern på utsatte steder.

Siden høsten 2011 har Vegvesenet også driftet et automatisert bølgevarslingsanlegg som har overvåket bølgehøyde, bølgeretning og tidevann. Ved hjelp av disse dataene har Vegvesenet kunnet stenge vegen, før sjøen slår over. Likevel er dette bare et varslingsanlegg, og når bølgene kommer har det lite å stille opp med. Anlegget ble hardt skadet av stormen Berit.

Undersøkelser imponerer
På oppdrag fra Vegvesenet har SINTEF i Trondheim bygget en modell av Hamnøy i sitt testbasseng. Her simulerer de ulike bølgestørrelser, og de har kjørt bølgesituasjoner for 1–års bølge, 5-års bølge, 50–års bølge og 100-års bølge.

Deretter har de bygget en steinfylling i sjøen og utsatte den for de samme bølgebelastningene som vegen utsettes for. Resultatet er imponerende.

En erfaren fisker fra Hamnøy ble brukt som kjentmann, og var til stede i Trondheim for å kvalitetssikre testen. Han har selv sett “bølgespillet” i en mannsalder, og var forbløffet over resultatet av steinfyllingen.

Problem blir løsning
En slik steinfylling vil kreve store mengder stein, og hvor skal en finne det? Løsningen er rett i nærheten. Rassikringsprosjektet, som nå er i gang mellom Solbjørnnesset og Hamnøy, omfatter blant annet utsprengning av nærmere 350 000 m3 med stein.

Prosjektet har ikke funnet gode deponeringsalternativer for disse massene, og prosjektgruppen kom derfor på ideen om å vende et problem til en løsning.

Istedenfor å legge fjellmassene i et skjemmende massedeponi, bruker man de til å sikre fremkommeligheten på E10 – og slår to fluer i én smekk.

Må planlegges
Selv om forsøkene så langt ser ut til å være vellykket, gjenstår det en del arbeid og planlegging før det kan tas en beslutning på hvorvidt sjøfyllingen skal lages eller ikke.

– Nå må vi finne ut nøyaktig hva dette koster, og se om det dekkes innenfor de rammene som er satt i prosjektet, forklarer Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region nord.

– Dette er jo et fornuftig tiltak som vi må prøve å finne midler til. Samfunnsmessig sett er det nok fornuftig å gjennomføre en slik sjøfylling, sier Johansen.

SINTEF jobber med en rapport som skal ligge på bordet i løpet av våren – og først da blir det tatt endelig stilling til om dette skal gjennomføres eller ikke.