Ambisiøst samferdselsløft fra NHO

NHO presenterte i dag Samferdselsløftet. Dette er NHO og landsforeningenes felles innspill til den nye Nasjonal Transportplan som skal vedtas av stortinget våren 2013.

- Med dagens tempo tar det 35 år å bygge ut et moderne vei og jernbanenett, men med vårt forslag vil det ta 20 år, sier Audun Lågøyr, direktør næringspolitikk og kommunikasjon i BNL.

Han har sammen med Jon Sandnes EBA og Klaus Hansen i Veidekke vært sentrale i utarbeidelsen av Samferdselsløftet.

Her kan du lese kortversjon av Samferdselsløftet.

NHOs forslag innebærer at investeringsrammen til NTP økes til 355 mrd kroner for planperioden. Det foreslås en dobling av den statlige innsatsen i byområdene i tillegg til en kraftig økning av rammen til vei, jernbane og knutepunkt for gods.

- Et vesentlig punkt i planen er å redusere avstandskostnader for næringslivet i alle landsdeler. Det er viktig industribedriftene i BNL.

For å kunne gjennomføre den forseringen av investeringene som foreslås er det helt avgjørende å ta i bruk gjennomføringsmodeller som sikrer kvalitet og rask gjennomføring.

- Her har BNL og EBA fått vesentlig gjennomslag for våre standpunkter i Samferdselsløftet. Samtidig er det behov for en effektivisering av planprosessene. Her har BNLs infrastrukturprosjekt prioritert å gå ytterligere inn i disse problemstillingene og vil derfor legge fram en rapport som ytterligere konkretiserer tiltak for en raskere planprosess, sier Lågøyr.

NHOs formål med Samferdselsløftet er å øke kunnskapen om sammenheng mellom transport og næringslivets konkurranseevne og å påvirke myndighetene til å skape samferdselspolitiske rammebetingelser som bidrar til vekst og verdiskapning i næringslivet over hele landet.

NHO foreslår en samferdselsstrategi der dagens investeringsnivå til riksvei og jernbane forseres fra 35 til 20 år og foreslår at de tyngste løftene gjøres fortrinnsvis tidlig i 20-årsperioden.

- Vi ønsker å øke investeringene til samferdsel med 65 prosent de neste ti årene i forhold til dagens ramme. NHO vil også ha raskere gjennomføring, sier NHO-sjef John G. Bernander.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), som mottok dokumentet Samferdselsløftet fra NHO-sjefen, repliserte med at bevilgningene skal økes.

- Bevilgningene må økes, pengene må brukes smartere og vi må gjennomføre mer effektiv planlegging. Vi er god i gang på alle disse tre punktene, uttaler Kleppa.

Hun poengterer at regjeringen har økt bevilgningene til samferdsel med 54 prosent siden den tok over i 2005. Kleppa sier at NTP skal være 100 prosent oppfylt i 2013 og at raskere og mer effektiv planlegging skal bidra til at samfunnet skal få større nytte av vei- og jernbaneprosjekt som er viktige for å styrke næringsliv, regional utvikling og trafikksikkerhet.

- Det ble etter en idedugnad gjennomført i desember, etablert en hurtigarbeidende arbeidsgruppe som har frist til 1. april med å komme med forslag til raskere planleggingsprosesser. Etter første møte med gruppen er jeg umiddelbart klar for å meise ut veien videre med dette arbeidet, sier Kleppa.

Samferdselsløftet i sin helhet kan leses her.