Vurderer bro på Rogfast

Statens vegvesen børster støvet av planene om å bygge Rogfast som bro. Det blir i så fall verdens lengste flytebro

Det er aftenbladet.no som nå melder at fastlandsforbindelsen over Boknafjorden kan komme som bro i stedet for tunnel. Statens vegvesen skal bruke et halvt år på se om dette kan være den beste løsningen.

Det var på et møte i Samferdselsdepartementet nylig at statsråd Magnhild Meltveit Kleppa ble orientert om fremdriften på prosjektet. På dette møtet la vegdirektør Terje Moe Gustavsen og prosjektleder Olav Ellevset frem ønsker om umiddelbart å gå i gang med en skisseprosekt av Rogfast gjennomført som broforbindelse. Kleppa sa ja under forutsetingen av at det ikke skal forsinke fremdriften i prosjektet.

En bro er ti ganger så dyr å bygge som tunnel per meter, men tunnel er ti ganger dyrere å drifte. Med Vegvesenets anslag vil Bokna-bro komme på mellom 15 og 22,5 milliarder kroner, mens anslaget for Rogfast er 8 mrd.