Moelven scorer høyt på etikk

Moelven Industrier blir rangert på en fjerdeplass av norske journalister når det gjelder etikk og moral. Det går fram av en undersøkelse foretatt av markedsrådgivningsfirmaet Yankelovich.

Det er flere norske aviser som melder dette. Yankelovich har intervjuet 50 nærings- og aktualitetsjournalister i den årlige Media Viewpoint. Poenget med intervjuene er å kartlegge pressens oppfatning av det norske næringslivet. Ett av spørsmålene går på pressens vurdering av bedriftenes etikk og moralske nivå. Det er Oslo Børs som scorer høyest på pressens etikk- og moralskala etterfulgt av Coop, Norwegian Air Shuttle, Moelven Industrier, Oslo Lufthavn, Wilh. Wilhelmsen, Statens vegvesen, Tine og Norsk Hydro. Siviløkonom Erik Schyberg i Yankelovich hevder at pressens interesse for og oppfatning av en bedrift, spiller inn på hvor mye oppmerksomhet bedriften får i pressen og også hvordan sakene vinkles.