Er lyntog verdt prisen?

Det skal koste nærmere 1 000 milliarder kroner å bygge ut et lyntognett i Norge. Er det verdt prisen spør vi. Kl. 13 i dag ble planene offentliggjort og Jernbaneverkets rapport ble overlevert samferdselsministeren.

For vår del skal vi studere rapporten nøye, men vi er i utgangspunktet skeptisk til å bruke så mye penger på lyntog nå. Først må vi få i orden det togsystemet som vi har – spesielt rundt de store byene. I dette ligger også å bygge en ny jernbanetunnel under Oslo.

Ellers er det et lite paradoks at lyntogutredningen kommer samme dag som det offentliggjøres at Norwegian har inngått tidenes største flykjøp. Det er nesten ingen andre folk som flyr så mye som nordmenn – og slik vil det nok bli i mange år fremover.

For vår del mener vi at vi på kort sikt – og da snakker vi om de neste ti årene – må konsentrere oss om å få i stand et skikkelig veinett og et skikkelig jernbanenett. I dette ligger at alle hovedveiforbindelser i Norge må få en sikker standard. Dette vil være den mest lønnsomme investeringen samfunnet kan gjøre.

Men for all del - utredningen om hurtigtog er interessant - og noe av dette kan sikkert bli virkelighet. Men det er mange som drømmer om lyntog - og ikke alle drømmene er realistiske.

Det viktigste nå er at man har fått tilegnet seg mye ny kunnskap om tog i Jernbaneverket. Vår konsulentmiljø er også blitt oppdatert. Det er også viktig at vi i den videre planleggingen sørger for å passe på at vi ikke bygger igjen de aktuelle traseene. Nå skal riktignok mye legges i tunnel. Vi snakker om noen  av verdens lengste tunneler som både skal gå under vann og under store fjell. Det planlegges også noen gigantiske jernbanebruer og viadukter.

Byggenæringen skal være i stand til å bygge det meste (selv om noe av dette aldri tidligere har vært bygget). Men som sagt - vi må først få i orden det samferdselssystemet som vi har, før vi begynner på de storslåtte planene.