Lyntog vil koste nær 1.000 milliarder

Høyhastighetsutredningen slår fast at prisen på utbygging blir nærmere 1.000 milliarder kroner, etter det Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) erfarer.

Utbyggingen av lyntogtrasé mellom Oslo og Trondheim, Bergen, Kristiansand, Göteborg og Stockholm vil ikke bli regnet som samfunnsøkonomisk lønnsomt, skriver ANB.

Sluttrapporten fra Høyhastighetsutredningen legges fram onsdag ettermiddag.

Traseene Oslo-Stockholm og Oslo-Göteborg kommer dårligst ut når det gjelder passasjergrunnlag, og ingen av disse alternativene når derfor opp i konkurranse med innenlandske traseer, skriver VG.

Etter hva avisa erfarer vil rapporten konkludere med at Oslo-Trondheim er den billigste traseen å bygge, mens Sørlandsbanen har størst trafikkgrunnlag.

Dette er traséalternativene som er utredet: Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Bergen-Haugesund/Stavanger