Tunsbergtunnelen

Tunsbergtunnelen

Sted: Voss/Granvin

Prosjekttype: Anlegg

Kontraktssum eks mva:
311 millioner kroner

Lengde: 4,1 km

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør:
Veidekke Spesialprosjekt

Rådgivere: Statens vegvesen
og Multiconsult

Underentreprenører/leverandører: Veibygging: Bertelsen & Garpestad - Entreprenør portaler: Spilde Entreprenør - Transport/Masse-
flytting: Ove Eriksen Transport - Rekkverk: Mesta Drift - Elektro: Mesta Elektro - Asfalt: NCC Roads - Sprøytebetong: Voss Cementvare - Sikrings- og festemateriell: VikØrsta - PE-skum: Skumtech

Tunsbergtunnelen mellom Voss grense og Øvre Granvin gir sikker kjøring forbi det trafikkfarlige Skjervet.

Tunnelen er drevet av Veidekke Entreprenør AS og ble tatt i bruk 20. desember, seks måneder før opprinnelig planlagt.

311 millioner kroner
Tunnelen er prosjektert av tiltakshaver Statens vegvesen og av Multiconsult. Anleggsleder Leiv Livik i Veidekke Entreprenør forteller at Veidekkes kontraktssum er 311 millioner kroner eks mva. Drivingen startet i januar 2010. Etter driving fra begge sider kom gjennomslaget 16. desember i 2010.

4.080 meter
Nordlige tunnelmunning ligger på Svelgane i Øvre Granvin, rett utenfor kommunegrensen til Voss ovenfor Skjervet. Sørlige munning ligger ved Seim i Øvre Granvin. Tunnelen er 4.080 meter lang og har T8,5 profil. Den er dimensjonert for 80 km/t.

Byggeleder Jostein Fjøsne i Statens vegvesen forteller at det er havarinisjer for hver 500 meter og to nisjer der vogntog kan snu. Fri høyde er 4,6 meter. Maksimal stigning er 5,07 prosent. Tunnelen er vann- og frostsikret med PE-skum, som igjen er brannsikret med armert sprøytebetong.

Ifølge Jostein Fjøsne har fjellkvaliteten vært god.

– Vi har hatt normal vanninntrengning og noen soner med sprakefjell. Sprengning skjedde med slurry. Det gikk med mellom 600 og 700 kilo slurry per salve på fem meter.

Sparte et halvår
Leiv Livik sier at tunnelen er drevet på tradisjonell måte.

– Vi brukte to borerigger og to hjullastere til opplasting. Fjellmassene ble fraktet ut av tunnelen med fem-seks semitrailere. Vi brukte en sprøyterigg som vi flyttet mellom de to stuffene. Vi hadde 40 egne tunneldrivere, som arbeidet i en 12-9 ordning. Vi er stolte over at vi klarte å få tunnelen ferdigstilt et halvt år før opprinnelig avtalt. Det har spart bilistene for en vinter gjennom Skjervet.

Det er tatt ut ca 260.000 kubikkmeter faste masser, som i hovedsak er brukt til veibygging på strekningen Mønshaug – Palmafoss på Rv 13.

Livik sier at drivingen har gått greit.

– Det eneste problemet vi har hatt var kulden den første vinteren, med 30 minusgrader.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter