- Dødsveien må utbedres!

På strekningen Svinesund Moss/Akershus dør i snitt en person i måneden, året rundt. Mange har engajsert seg i kampen med å få utbedret denne farlige strekningen. I dag mottok Byggeindustrien følgende leserbrev.

Kjære Samferdselsminister, Torild Skogsholm: Mandag morgen 28/1 fikk to små barn og moren deres beskjed om at pappa var drept. Dødsveien hadde krevd nok et liv, og denne gangen rammet det dem. Bjørn-Tore (33)var død. To dager senere fikk en annen liten gutt og hans mor samme beskjed. Petrit (39) satt i samme bil som Bjørn-Tore. Også han måtte bøte med livet. To unge menn, småbarnsfedre, ektefeller kommer aldri mer hjem. Opp gjennom årene er det dessverre mange som har opplevd det samme som Bjørn-Tore og Petrits familier. I snitt dør én person i måneden året rundt på strekningen Svinesund Moss/Akershus. Kjære Samferdselsminister Torild Skogsholm - utbygging av en firefeltsvei vil spare liv! Hadde dette vært gjort ville sannsynligvis tre barn hatt pappa hjemme hos seg i dag. Problemet er at Norge, et av verdens rikeste land, ikke har penger til å få dette gjort før 2015. Mens vi venter vil mangfoldige familier miste noen de er glad i. Har Norge råd til det? I Sverige tar man derimot affære. På grunn av alle trafikkulykkene mellom Gøteborg og norskegrensen, skal full utbygging av firefeltsvei være ferdig i 2007. Bomstasjoner settes ikke opp verken før eller etter utbygging. 23. november i fjor ble det arrangert et møte i Strømstad, der politikere og tjenestemenn var til stede for å diskutere E6 mellom Gøteborg og Oslo. Svenskene stilte opp med tunge politikere. Ikke overraskende glimret samtlige ledende politikere fra Norge med sitt fravær. - Det var så pinlig for Norge at jeg fikk vondt i magen, sa den svenske møtelederen Bjørn Stahre til meg. Prøver man på Stortinget å glemme tragediene som utspiller seg flere ganger i året på Østfoldveien? Eller er menneskeliv verdt mer i Sverige enn i Norge? I vårt firma er vi 300 medarbeidere i Norge og Sverige. Mange befinner seg på denne veien i mobilkraner, trailere eller biler hver dag. Som alle andre i Østfold er vi redde for å ferdes på denne strekningen. Nå har vi mistet to kolleger og kamerater. Hvem blir den neste? Vi er alle preget av det som har skjedd. Vi er frustrerte, oppgitte og ikke minst føler vi oss maktesløse. Hva må til for at noe skal skje, Skogsholm? Skal vi virkelig bare sitte og se nesten 200 liv gå tapt de neste tretten årene? Det må da være dyrere enn å bygge noen kilometer med firefeltsvei ? Halden/Fredrikstad 3. febr. 2002 For medarbeidere i Kynningsrudgruppen Harald Kynningsrud Administrerende direktør Bj.Kynningsrud AS Jan Ivar Kynningsrud Daglig leder Kynningsrud Fundamentering AS