Auto 23

Auto 23

Sted: Bergen

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva:
42 millioner kroner

Bruttoareal: 5.500 kvm

Byggherre: Auto 23 AS

Hovedentreprenør:
Stoltz Entreprenør

Arkitekt: Erik Hersum og
Og Arkitekter

Rådgivere: RIB: Holst & Valen - RIV: Anders O. Grevstrad - RIE: Martin Prestegård - RIBr: Skansen Consult

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Skanska Geo Survey - Grunnarbeider: Rivenes - Peling: Holt Risa - Betongelementer: Spenncon - Elementmontering: Bergen Montering - Gulvstøp: Betonggulv - Stålarbeider: Sognnes Bygg - Taktekking: Protan - Glass- og alu.arbeider: Hole Glass - Tømrer: Byggmester Valde - Maler: Espetvedt & Grave - Tegl: Stor-
Bergen Mur & Flis - Rør og sprinkler: Anders Grevstad - Elektro: Martin Prestegård - Ventilasjon: Simm - Lås og beslag: Møller Undal - Heiser: Ing. Stein Knutsen - Rullebånd: KONE - Leddheisporter: Hørmann - Inn-
vendige porter/glassvegger: Innomhus - Stillas: Pilar Stillas - Utomhusarbeider: Svein Boasson - Maskinutleie: Cramo - Mottak byggavfall: Ragn Sells

Stoltz Entreprenør AS har rehabilitert og bygget på for Auto 23 på Spelhaugen i Fyllingsdalen.

Bygget rommer nå bilforretning med nybilavdelinger for Hyundai og Porsche, kontorer, garderobe, Kiwi-butikk, MX-sport butikk og frisør.

Oppgrader området
Anleggsleder Daniel Malcherek i Stoltz Entreprenør forteller at deler av eksisterende bygg ble revet og deler er rehabilitert. De er også ført opp en ny andre-etasje over deler av bygget. Auto 23-bygget har fått en ny glassfasade i to etasjer og ny hovedinngang. Auto 23-bygget er nå på 5.000 kvm.

Administrerende direktør Morten E. Fredriksen i Auto 23 AS sier at det var ønskelig å gjøre noe med preget av industribygg fra 70- tallet.

– Vi ville gi det nye bygget et fint visuelt uttrykk. Vi har også oppgradert uteområdene, med blant annet drøyt 2.000 rododendronplanter.

42 millioner kroner
Det er sivilarkitekt Erik Fersum, Fersum AS, som har tegnet det nye bygget, i samarbeid med sivilarkitekt Petter Tenold i Og Arkitekter. Tiltakshaver er Auto 23 AS. Stoltz Entreprenør har utført byggearbeidene i en samspill-
sentreprise. Kon-traktssummen er på 42 millioner kroner eks mva. Byggearbeidene startet i oktober 2010 og varte i 13 måneder.

Gjenbruk
Tomten i Spelhaugen er flat og består av gammel fyllmasse. Daniel Malcherek sier at 900 kvm med DT-elementer ble løftet av det eksisterende bygget og at det ble satt ned 40 stålkjernepeler og 20 betongpeler, i snitt ni meter.

– Vi tok også ned og lagret eksisterende SIB-betongdragere, monterte nye elementsøyler og la de eksisterende SIB-dragerne på plass slik at de danner bæringen for det nye taket i andreetasje.

Bygget har en tilnærmet L-form. Bærende konstruksjon er en kombinasjon av plasstøpt betong og betongelementer. Taket er flatt, isolert og tekket med folie. Fasadene består av glass, folierte glassplater, steni-plater og teglforblending. På veggene innvendig er det OSB-plater kledd med gips. Gulvene er flislagt. I butikkene er det åpne himlinger med synlig ventilasjon og nedhengte lamper. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Bygget har aluminiumsvinduer og aluminiumsfasade med glass, noe som har lang levetid. Det er mulig å bygge videre ut senere.

Pelletsanlegg
Auto 23-bygget varmes opp med elektrisitet og med vannbåren varme fra et pelletsanlegg. Det er 25 cm isolasjon i veggene og 30 cm i taket. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Bygget har sentral driftskontroll og er fullsprinklet. Det er soldempende glass i inngangspartiet. Utenfor bygget er det 2,3 mål med parkeringsareal. 

Gammelt og nytt
Daniel Malcherek forteller at den største utfordringen i prosjektet var kombinasjonen i å rive og bygge på et eksisterende bygg.

– Dette har vært meget lærerikt og vi har fått nyttig kompetanse i å rive og bygge nytt. Da aktiviteten var på topp var 30 håndverkere med. Arbeidene skjedde uten noen fraværsskader. Sorteringsgraden for byggavfall er på 80 prosent. Sivilarkitekt Erik Fersum sier at det arkitektoniske hovedgrepet var å skape et bygg som signaliserer at dette er et senterbygg.

– Den største utfordringen i prosjektet lå i den korte byggetiden. I fjor vår bestemte vi at bygget skulle stå ferdig i midten av november. Det ville bli tøft, men Stoltz Entreprenør klarte det.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter