Asak skole og barnehage

Asak skole og barnehage

Sted: Leirsund

Prosjekttype:
Nybygg skole, 1. til 9. trinn

BTA: 5.542 kvm

Byggherre: Asak Skolebygg AS
v/Backe Prosjekt AS

Eier: Backe Eiendom Invest

Leietaker: Skedsmo kommune

Totalentreprenør: Agathon Borgen

Kontraktsum eks mva:
105 millioner kroner

Arkitekt: LINK arkitektur

LARK: LINK Landskap

Rådgivere: Konsulent for leietaker: Siv. Ing Thorvaldsen - RIG og RIA: Multiconsult - RIB: Sweco Norge - RIBR: Michael Blümlein - RIE: Romerike Elektro - RIV rør: ÅF Consult / A. Halvorsen & Sønn - RIV ventilasjon: GK Norge - RIV sprinker: Sprinkler-
service - RIB prefab: Høyer Finseth

Underentreprenører/leverandører: Elektro: Romerike Elektro - Ventilasjon: GK Norge - Grunn-, rive- og utomhusarbeider: Nordby Maskin - Miljøsanering: Isoteks Miljø - Leverandør ferdig betong: Betong Øst - Gulvstøp: Fron Betong - Gulvavretting: Martinsen Gulvavretting - Prefab betong: Spenncon - Prefab stål: Åkrene Mek. Verksted - Flis- og murarbeider: Bjørklund & Løvlien - Naturstein Fasader: Naturstein Montering - Byggevarer: Optimera / Løvenskiold Handel - Innvendige vegger: Noveta - Parkett: Bo Andrén - Lev. listverk og utforinger: Rovent - Fugearbeider: Waaler & Sønner - Trevinduer: Lian Trevarefabrikk - Laminatdører: Jeld-Wen - Branngardin / ståldører: Norfo - Brannisolering og -tetting: Firesafe - Foldevegger: Trysil Byggprodukter - Låser og beslag: Møller Undall - Tekking: Icopal Tak - Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkslageri - Rekkverk: Jotne Ankers - Glass, fasade, aluminium: Saint-Gobain Bøckmann - Maler: Roåas & Toftner Malermesterforretning - Gulvbelegg: Ragnar Andersson - Himlinger: System 1 - Solskjerming: HELLA SolCom - Fast innredning: Harald Krogsæter

En hardt prøvet og slitt skolebygning, med en original del fra 1865, skal endelig få tre av. Nye Asak skole og barnehage tar nå over, etter at Agathon Borgen, Backe Prosjekt og Link Arkitektur har fullført OPS-kontrakten.

– Nå er det ingen av lærerne som lenger plages av hodepine som et resultat av dårlig inneklima, forsikrer rektor Helge Gundersen, som nå kan tilby elever og ansatte en helt ny verden når det gjelder oppdaterte arealer, utstyr og andre fasiliteter. Med i kontrakten til Agathon Borgen er også riving av den gamle skolen, unntaket er den eldste skolestua som skal rehabiliteres til sitt opprinnelige fasadeuttrykk.

OPS (Offentlig-privat samarbeid) er en modell der private aktører brukes for å finansiere, bygge og drive offentlige bygninger og veier. På skolesektoren har OPS vært brukt i flere kommuner.

Tunge aktører
Konkurransen om Asak skole og barnehage ble vunnet av en gruppering med LINK arkitektur, Agathon Borgen og Backe Prosjekt. Førstnevnte er på ingen måte ukjent med OPS i skoleprosjekter, og Agathon Borgen har bygget flere skoler i Akershus etter ordinære kontrakter. Backe Prosjekt var partner i planleggingen og prosjekteringen av Politiets data- og materielltjeneste som var et OPS-prosjekt ferdigstilt i 2010.

– Her så vi i første rekke fordelene fremfor ulempene med OPS: vi kunne tidlig være med å forme prosjektet. Et

suksesskriterium er at man får være med å styre valg og prosesser selv, for å komme frem til fornuftige løsninger som det er lett å drifte på et senere tidspunkt, mener adm. dir. Asle Randen i Agathon Borgen.

Stramme frister
Prosjektstart for grupperingen i konkurransefasen var i juni 2009.

– Ut i fra det relativt detaljerte prospektet som kommunen hadde lagt til grunn, skulle forprosjektfasen bidra til å tilpasse skolen ytterligere i henhold til brukernes ønsker. Innenfor det tilmålte arealet hadde brukerne forholdsvis store påvirkningsmuligheter. Det var viktig at vi på det tidspunket kjørte stramme tidsfrister. Da gjennomføringsfasen, med byggestart i august 2010, var i gang var prosjektet tegningsmessig og økonomisk låst, sier prosjektleder Roger Marthinussen i Backe Prosjekt.

– Dette var effektive og gode prosesser, der vi fikk tid til å planlegge hvor vi skulle sette inn trykket. Vi fikk jobben åtte måneder før byggestart. I fred og ro er det mange muligheter til å identifisere problemer og analysere fremdriften. Det er en av de kjempefordelene som denne prosjektformen har, påpeker Randen.

Skoleområdet ligger i landlige omgivelser på Leirsund, med et skrånende terreng mot nord og øst. Den nye skolen skulle tilpasses en eksisterende svømmehall som ligger orientert nord-sør i terrenget.

Mer kompakt
– Grepet vi gjorde, som skilte seg ut fra de andre forslagene, var å legge det nye volumet på tvers. Det var ikke en selvsagt løsning. De fleste hadde nok sett at den skulle ligge parallelt med svømmehallen. Nå fikk vi flere fordeler; vi fikk en grei tilkobling til svømmehallen. Vi fikk en mer kompakt plan, som ga et lavere totalereal, som igjen ble billigere. Dessuten fikk vi delt uteområdene til skolen og barnehagen på hver side av bygget, forklarer Tore L. Bergh i LINK arkitektur.

– Vi visste det ville bli utfordrende at skolen skulle være i drift i paviljonger i hele byggeperioden. Det krevde nøye planlegging og et strengt HMS-regime med hyppige vernerunder når vi hadde skole og barnehage på hver side, mens vår byggeplass lå i midten. Driften har også gått etter planen, med en strukturert og god gjennomføring av produksjonen, sier prosjektleder i Agathon Borgen, Jens Olav Kjærstad. Agathon Borgens kontrakt er på 105 millioner eks. mva.

Grunnet terrengfallet i øst er skolens areal på 5.400 kvm fordelt over to og tre etasjer i ett langstrakt volum. Alle hovedfunksjoner med skole, barnehage, svømmehall og administrasjon er under ett tak. Skolens hovedinngangsparti skjer fra nord til et atkomsttorg med vindusflater over to plan. Her ligger også inngangen til samlingssalen, som går over to etasjer. Skolens konstruksjon er enkel; prefabrikkerte betongvegger i kjeller, med stål og hulldekker videre opp. Ytterveggene har varierende vindusplasseringer tilpasset planen, innerveggene er tilpasset byggets funksjoner, og er uavhengige av konstruktiv begrensning.

Kan utvides
– I samarbeid med Agathon Borgen kom vi frem til en enkel bygningskropp, med en arealoptimal løsning som har vært enkel å bygge. Da blir jo prisen deretter, som selvfølgelig var vektlagt i konkurransen. Det er en nøktern utforming, uten de store påfunnene, men samtidig veldig fleksibel, sier Bergh. Skolen er i dag en-parallell, men i overgangen mellom øvre og nedre nivå på østre del av tomta er det også lagt til rette for en eventuell utvidelse av skolen, dersom behovet skulle melde seg.

De store utearealene, spesielt i sør, reflekterer ambisjonene om en fortsatt aktiv skole innen idrett og kultur. Her finner vi lekeapparater og flere ballbaner, og i terrengfallet er det anlagt terrasser, sittetrinn og amfier.

Basalt fra Kina
Den delvis tilbaketrukne sokkeletasjen har kledning av mørk naturstein. Den kinesiske basalten gir tyngde som en kontrast til de lyse fasadeplatene i Rheinzink. For å gjøre zinkplatene ytterlige motstandsdyktige mot slagskader, som fra lek med ball, har disse fått finerplater montert umiddelbart på innsiden. Tilnærmet vedlikeholdsfrie og gode materialer er viktige.

– Siden kommunen skal leie skolen, og vi skal drifte den i 25 år, er det lagt inn driftsgunstige kvaliteter. Det var en tidlig føring for oss, og heller ingen kontrovers i forhold til skolens spesifikasjonskrav, påpeker Marthinussen. Eierskapet til skolen, Asak Skolebygg AS ble fra 1.11. i fjor overført til Backe Eiendom Invest AS.

Om Agathon Borgens og Backe-Gruppens erfaringer så langt, sier Randen.

– Når vi nå har lykkes kan vi slå fast at OPS-prosjekter har en langsiktighet som er veldig interessant for oss. Da får vi både byggeoppdrag og eiendom som vi senere ønsker å forvalte.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter