Rullebanen går i full oppløsning

Dekket på rullebanen på Flesland må skiftes ut, kun 11 år etter at flyplassen fikk ny asfalt. Årsaken til den raske slitasjen kan være hyppig bruk av kjemikalier.

Hver natt de siste to ukene har Bergen lufthavn Flesland vært stengt for trafikk fra midnatt til klokken 06.30. Fresemaskiner har skrapt bort det øverste laget av rullebanen. Prislapp: 1,8 millioner kroner. Ny asfalt I juni skal den 2.200 meter lange og 45 meter brede banen få ny asfalt. Da vil regningen øke ytterligere. Nå akter Luftfartsverket i Sørvest-Norge å analysere den gamle asfalten for å lete etter svar. Hvorfor smuldrer rullebanen opp? Etter alt å dømme vil Sintef få jobben. - Vi jobber med å sjekke ut om kjemikaliene vi bruker under avising gir en raskere forringelse. Men det er for tidlig å si om dette er årsaken. Vi bruker akkurat de samme kjemikaliene som andre norske flyplasser, sier avdelingssjef for lufthavntjenester Helge Bjørnø til Bergensavisen. Han forsikrer at alle stoffene som sprøytes på fly og rullebane er miljøgodkjent. En annen teori på den raske forringelsen er økt flytrafikk. - Vi har de siste årene hatt en voldsom økning i trafikkmengden på Flesland, langt mer enn man kunne forvente for elleve år siden. Når vi legger ny asfalt i juni skal vi tilstrebe å få et dekke med bedre friksjon, legger Bjørnø til. NCC og Statens vegvesen Hordaland har fått jobben med å utbedre rullebanen. I 14 dager har to store fresemaskiner og et mannskap på åtte-ti mann jobber hver natt for å skrape av to til fire centimeter asfalt. Arbeidet er nå avsluttet, og har blitt gjennomført uten at det har hatt innvirkning på flytrafikken.