Sprengt 1300 meter tunnel i Oppdølsstranda

Tunneldrivinga langs riksveg 70 i Oppdølsstranda har god framdrift, og vi har sprengt til sammen omtrent 1 300 meter tunnel inkludert tverrslaget i Sandvika på 370 meter.

- AF har hatt bra framdrift helt siden vi startet tunnelarbeidet sist høst, og resultatet på tunnelarbeidet er godt, forteller prosjektleder Per Bjørn Gjelsten til vegvesen.no.

Så langt har vi hatt lite problemer med sprakefjell, noe vi fryktet på forhånd.

Nå i januar og februar er vi inne i den mest intensive perioden med hensyn til tunnelspregning. Det er tre borerigger i tunnelen, som jobber fra fire stuffer samtidig – en i Modalen (Oppdølssida), en på Sunndalsøra, samt en som jobber ut til begge sider fra tverrslaget i Sandvika.

Når vi etter hvert kommer så langt ut til begge sider fra tverrslaget at det blir lite hensiktsmessig å flytte boreriggen fram og tilbake, blir tunnelriggen som nå er på Sunndalsøra flyttet inn i tverrslaget i Sandvika slik at det blir to rigger der. AF har planer om dette driftsopplegget på resten av den 7,5 km lange tunnelen. På Sunndalssida begynner vi da med blant annet portalbygging.

All tunnelmasse så langt er kjørt til industriområdet på Håsøran på Sunndalsøra. I tillegg begynner vi nå å få tunnelstein fra Modalen, den går til deponi og vegbygging på Oppdølssida.

- Vi sliter litt med grunnforholda ved tunnelinnslaget i Modalen, men det er ikke større problemer enn hva som løses uten altfor kostbare tiltak.

- Går det videre tunnelarbeidet i det tempoet vi nå har, kan vi - i beste fall, få gjennomslag i tunnelen helt på tampen av 2012. Men det kan også gå over nyttår før vi ser lyset i tunnelen, poengterer Per Bjørn Gjelsten.