Undersjøiske tunneler for dyre i drift

Undersjøiske tunneler koster ti ganger mer i drift enn veier på overflaten. Vegvesenet mener derfor at bruer i større grad er framtida om Vestlandet skal bli ferjefritt.

Tunnelbygging generelt har kommet i et nytt lys, sier Olav Ellevset til Stavanger Aftenblad. Han er prosjektleder for Ferjefri E39.

– Det er et trendskifte. Mange steder må det bygges ny tunnel ved siden av den gamle fordi dette er eneste ferdselsvei og det derfor er umulig å holde den stengt den tida opprustningen tar. Da sier det seg selv at det blir dyrt.

Ifølge Ellevset er rust et stort problem i undersjøiske tunneler. Mye teknisk utstyr må derfor skiftes ut etter 10– 15 år.

Han legger til at kostnadene med å drive en undersjøisk tunnel bare utgjør 25 prosent av totalkostnadene. Resten av er asfalt, drenering, lys og sikringstiltak.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen tror likevel det blir bygd undersjøiske tunneler også i fremtiden.

– Vi har bygd 33 av dem siden 1981, men har nå høstet mer erfaring fra en byggemåte som var ny for oss. Den viser at dette er mer komplisert enn vi trodde, sier veidirektøren. (©NTB)