Vil ha godsterminal sør for Trondheim

Jernbaneverket anbefaler at konseptet ”delt sør” legges til grunn for det videre arbeid med logistikknutepunkt i Trondheimsregionen.

Jernbaneverket har i dag sendt ut en melding der de anbefaler godsterminalløsning sør for Trondheim.

Med denne anbefalingen legger Jernbaneverket vekt på å bidra til mer konkurransekraft for næringslivet og samtidig ta hensyn til ytre miljø. I dette ligger å gi mest mulig konkurransedyktige betingelser for næringslivets transporter. I tillegg vil de alvorligste konsekvenser når det gjelder inngrep i det ytre miljø unngås, skriver Jernbaneverket i en melding.
Etter høringsrunden, som resulterte i 63 innspill fra alle berørte parter og interessenter, og behandlingen av merknadene i disse, samt behandling av saken på ledernivå i Jernbaneverket, foreligger det nå en klar faglig anbefaling.

De sentrale spørsmålene har vært; -hva gir mer gods på bane? Og hva gir mer gods på sjø? Og hva bidrar til mindre godstrafikk i og gjennom Trondheim sentrum? Det er ønskelig med en god løsning som ivaretar framtidens trimodale (bane, sjø og veg) transporter i Midt-Norge.
Konseptanalysen for logistikknutepunkt i Trondheimsregionen har vist at det foreligger flere valgbare løsninger. Konkurransekraft, tidsperspektiv, gjennomførbarhet, robusthet o.l. er punkt som vil kunne gi ulike preferanser for valg av konseptløsning, melder Jernbaneverket.

De lokaliseringene i konsept ”delt sør” som er evaluert er logistikknutepunkt på Torgård eller Søberg med eksisterende havner på Orkanger og Brattøra - eller Torgård i kombinasjon med Muruvik uten Brattøra. Konsept integrert øst er logistikknutepunkt samlokalisert med havn.

Hovedtyngden av de intermodale godstransportene i dag og overskuelig framtid vil framføres i korridoren mellom Østlandet, Trøndelag og Nordland. Det er udiskutabelt et stort behov for et nytt logistikknutepunkt i Trondheimsregionen.

Analysene av konseptene viser at lokaliseringene innenfor 10-20 km fra Trondheim sentrum er best egnet til å løse framtidens transportbehov. Man ser ikke at samlokalisering har avgjørende betydning verken for jernbane- eller sjøtransporten. Jernbaneverket ønsker å bidra til å utvikle effektive forbindelser mellom havn og jernbaneterminal og med det legge til rette for integrerte løsninger.

Merknadene fra næringslivet er tydelig på at en lokalisering sør for Trondheim er å foretrekke. Fylkeskommunale, kommunale og andre myndigheter er splittet, men mange har som utgangspunkt at Integrert konsept er mest framtidsrettet. Samtidig er det sterke høringsuttalelser som går i mot lokaliseringsalternativene som ligger i konsept Integrert øst fra beboer- og miljøorganisasjoner. I konsept ”delt sør” er det kun Søberg som har tilsvarende negative merknader.

Jernbaneverket anbefaler at det gjennomføres en konsekvensutredning i neste fase med konsept delt sør for Trondheim i kombinasjon med effektive forbindelser til havn i Trondheimsregionen. Uttredningen må omfatte arealplan, logistikkanalyser, vurdering av trinnvis utvikling samt nødvendige planavklaringer for jernbane, terminal, veg og havn. Dette bør gjennomføres i tett dialog med nevnte interessenter, andre regionale etater og planmyndigheter. I tillegg bør det igangsettes en plan for å binde sammen logistikkfunksjonene slik at man skaper mulighet for en integrert løsning selv om funksjonene er splittet.