Brannfarlige tunneler

Så har det skjedd igjen. Nordre løp i Eidsvolltunnelen blir stengt i flere måneder etter brann som oppsto da en personbil i stor fart kjørte inn i tunnelveggen. Betongelementene ga etter – og PE-skumisolasjonen ble avdekket. Denne tok så fyr da bilen begynte å brenne.

Bilføreren omkom, og de materielle skadene i tunnelen er betydelige. Dette er sjette dødsulykke i denne tunnelen.

Nå må taket i tunnelen rives – og alt må bygges opp igjen. Det er en omfattende og tidkrevende jobb.

PE-skum brukes til vann- og frostsikring. Problemet er at dette er et meget brannfarlige stoff som finnes i bortimot 200 norske veitunneler. Det brukes fortsatt til tross for at det gjennom de siste 20 – 25 årene har vært til dels betydelig kritikk mot bruk av dette stoffet. PE-skum som har vært brukt siden 1975, gir en rimeligere løsning enn full utstøping som er den metoden man bruker i Mellom-Europa.

PE-skum har vært benyttet til vann- og frostsikring i norske tunneler siden 1975.

Ellers er det all grunn til å se nærmere på de tunnelene hvor det er mange ulykker. Vi har noen gjengangere – og det må være en grunn til at noen tunneler er langt mer ulykkesutsatte enn andre. Kan det være planløsning, kurvatur eller hva er det?

I enkelte tunneler holder trafikantene farlig stor fart – og et virkemiddel kan være å sette opp flere fartsbokser nettopp i tunnelene. Skal man hindre flere alvorlige ulykker MÅ farten ned.