Cat K-serie i Norge

Pon Equipment har levert de tre første hjullasterne i den nye K-serien.

Pon Equipment har levert en 966K til Kåre Ringseth i Trøndelag, en 972K til Ringknuten Pukkverk og en 980K til TT Anlegg. De to sistnevnte holder til på Sørlandet.

- Vi har hatt 972K på field follow test i Norge i over ett år med særdeles gode tilbakemeldinger. Nå setter vi i gang for fullt med lokale og sentrale demoer for K-serien, sier produktsjef Vilmundur Theodorsson.

K-serien mellomstore hjullastere har mye nytt. Pon Equipment trekker blant annet frem ny førerhytte med bedre sikt, lavt lydnivå, mindre vibrasjoner og mer komfort. Den nyutviklet førerhytten har et firestolpers design som gjør at sikten rundt maskinen er forbedret i forhold til foregående modeller. Dette merkes spesielt forover og til siden da både front- og siderutene har blitt større.

Førerhytta er iføge Pon den mest romsligste på markedet og har egne plasser for både kjøleboks eller verktøykasse og egen holder for termos, kopper og mobiltelefon. Førerhytta har automatisk klimaanlegg og et kraftig varmeapparat. Alle hovedfunksjoner styres med lettbetjente trykknapper på hyttas høyre A-stolpe.

For å minimere vibrasjonene på maskinføreren har hjullasteren innebygde posisjonssensorer i styresylindrene som hindrer at rammene støter borti hverandre. Det er også endedemping på sylindrene til løft og tilt. Denne senker hastigheten til skuffa når den kommer nærme grensen for vandring og reduserer dermed vibrasjoner. I tillegg er hytta festet til rammen med spesialutviklede gummifester for å minske vibrasjoner fra ujevnheter på underlaget, skriver Pon i en melding.

Cat intelligent spakstyring er standard på 966K,972K og 980K. Dette er 2. generasjon av systemet som også finnes i Cat M-serie veghøvler. Presisjon og kontroll sikres ved at det er innebygde posisjonssensorer i styresylindrene slik at maskinens svingvinkel til en hver tid er den samme som vinkelen på styrespaken. I tillegg sitter en liten elektromotor integrert i armlenet. Denne gir aktive tilbakemeldinger slik at spaken blir tyngre når kjørehastigheten øker eller før hydraulikkoljen har oppnådd driftstemperatur.

Da systemet har vist seg å gi føreren bedre kontroll over maskinen, sammenlignet med et tradisjonelt ratt har Cat valgt å fjerne rattet helt fra førerhytta. Dette gjør at de nye hjullasterne får bedre sikt, samt at inn- og utstigning blir enklere og at det blir bedre plass for maskinføreren i hytta.

Alle Cat K-serie hjullastere har en ny drivlinje med nye convertere som har høyere ytelse enn de foregående modellene. I tillegg er den elektroniske styringen av girkassen optimalisert, slik at girskiftene skjer raskere og mykere. Ifølge Pon gjør begge disse forbedringene at maskinene akselerer raskere og at det blir mindre vibrasjoner på føreren under girskift. I tillegg øker også produktiviteten og gjør maskinene mer drivstoffeffektive.

For ytterligere drivstoffeffektivitet kan økonomimodus (FMS) velges i førerens display. Denne begrenser maks. turtall og dreiemoment og reduserer maskinens dieselforbruk med 3-10 prosent med minimalt tap av produktivitet, melder Pon Equipment.