Årets Beste i Nordbohus

For å styrke samhold og merkevareidentitet møtes hvert år underleverandører og ansatte som utgjør Nordbohus AS til en «kick-off» samling. (Bildekarusell)

Totalt 350 representanter fra hele Norge var i år til stede på husprodusentens «Kick off» i OL byen Lillehammer 13. – 15. januar. Med motivasjonstalere som Espen Bredesen, Ailo Gaup og egne «Nordbohus Winter Games» skulle de sammen finne OL-ånden og vinneroppskriften for 2012. «Årets beste i 2011» ble også kåret under samlingen, hvor kandidater som hadde utmerket seg i året som gikk ble hedret for jobben de hadde gjort.

Årets beste
Gjennom å bidra positivt både til egen bedrift og kjedens beste og ved å være et bindeledd i kjeden, utpekte vinnerne av Årets Beste 2011 seg. Samtidig var de også individualister, men gode lagspillere som har sett at en selv blir god ved å spille kolleger gode.

- Vinnerne av disse hedersmarkeringene er representanter vi andre skal se opp til og lære av, de er våre rollemodeller, sier markedssjef i Nordbohus, Stian Moursund.

Med salg i ryggmargen
Første kategori hvor det ble delt ut pris var Årets Selger. Her gikk årets pris til Bjarne Nyrud fra Nordbohus Bernhard Olsen i Mo i Rana. Nyrud utmerket seg med sin evne til å stille de riktige spørsmålene og finne gode løsninger for kundene basert på svarene. En god husselger må ha kunnskap om mye, omkring tomteforhold, arkitektur, estetikk og økonomi, og ikke minst mennesker. Alt dette har Nyrud i ryggmargen i tillegg til lang erfaring som sikrer trygghet for både kunde, byggeleder og tømrer.

Strukturert og trygg
Som byggleder må du være kjappere i beslutningen enn i replikken, men samtidig klare å holde humøret oppe både hos deg selv og de som jobber. I tillegg må du være strukturert og trygg, samt kunne det meste om husbygging. Vinneren av tittelen som Årets Byggleder var basert på disse kriteriene, Christian Brauchle fra Nordbohus Modum. Han har vært strukturert, stilte sterkt faglig og ble fullrost av ledere og kolleger for sin innsats og kvaliteten på arbeidet. I tillegg har han kommunisert godt med kunder og kolleger, både muntlig og skriftlig.

Innsats og grundighet
I reklamefilmen til Nordbohus sies det om kjedens tømrere at «de behandler hvert eneste hus med omtanke og stolthet». Med sin evne til å leve opp til dette var det derfor Øystein Wroldsen fra Nordbohus Wari-Hus i Grimstad som stakk av med tittelen som Årets Tømrer. Han har vært en etterspurt ressurs hos kundene og konsekvent jobbet med stor innsats og grundighet.

Årets Beste Bedrift
Selv om individenes innsats var viktig i 2011, hedret også Nordbohus den kollektive innsatsen med prisen Årets Beste Bedrift. Her var kriteriene for prisen evnen til å konkurrere godt, en sunn og god økonomi og sist, men ikke minst, det å være en god representant for Nordbohus. Med en hurtig vekst både på salg, ansatte og resultater utmerket her Nordbohus Sandnes AS seg. Det ble i tillegg sagt at de har klart å skape en vinnerkultur som preges av godt humør, godt samhold og et genuint ønske om å levere topp kvalitet i alle ledd.

Hedersprisen
Rosinen i pølsa av priser på boligprodusentens Kick-off var Hedersprisen. Dette er Nordbohus sin fortjenestemedalje. Den henger svært høyt og går til personer som gjennom år – for ikke å si årtier - har bidratt til det kjeden er i dag. Vinnere av hederspriser bidrar til å gi andre innsikt og forståelse og er rollemodeller av rang. De gir av seg selv – og litt til, samt belønnes for lang og landsomfattende innsats. Vinneren av Hedersprisen 2011 var Morten Randen fra Nordbohus Vinstra. Han oppfylte alle disse kriteriene og har bidratt med hele seg selv siden 1985. Han lyttes til med respekt og har betydd mye for Nordbohus med sitt fortsatt aktive arbeid for kjedens ve og vel.

Viktig for bedriftene
Prisutdelingene på Kick-off samlingene til Nordbohus har blitt en god og viktig motivasjonsfaktor for bedriftene som utgjør kjeden.

- Kjeden har 68 medlemsbedrifter og over 100 byggeledere. Det var derfor veldig hyggelig at vår bedrifts byggeleder fikk denne prisen og viser at vi blir lagt merke til av ledelsen i Nordbohus AS i Trondheim, sier boligkonsulent Svein Skålin fra Nordbohus Modum.

Kunnskapsutveksling- og utvikling er også en viktig faktor for husprodusenten, og en viktig grunn til at det legges så mye tid og ressurser i slike samlinger hvert år.

- Å få samlet over 350 representanter fra hele landet er utrolig gøy. I tillegg blir den viktigste grunnen til å være i en kjede synlig, når du har kolleger fra over hele landet som du kan utveksle erfaringer med, avslutter Moursund.