Eidsvolltunnelen kan bli stengt i flere måneder

Eidsvolltunnelen på E6 i Akershus kan bli stengt i flere måneder etter en brann natt til tirsdag.

Eidsvolltunnelen er stengt

Eidsvolltunnelens nordgående og sørgående løp er stengt som følge av en trafikkulykke natt til i dag. Tunnelen åpnes for tovegstrafikk i sørgående løp, trolig i løpet av onsdag morgen, 18. januar. [17.01.2012]

- Nå jobber vi med å få oversikt over skadeomfanget i tunnelen, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen. Det er for tidlig å si noe om hvor lenge tunnelen vil være stengt for å utbedre skadene, men det er snakk om flere måneder, fortsetter Bogsrud.

Omkjøring
Omkjøringen er inntil videre skiltet via gamle E6 (fv.181fra Boksrudkrysset og fv. 501 videre til Minnesund).

For trafikkmeldinger se vegvesen.no eller ring Vegtrafikksentralen på telefonnummer 175.

 

En person mistet livet etter å ha kjørt i fjellveggen i tunnelen ved 2.30-tiden natt til tirsdag. Bilen begynte å brenne, noe som førte til kraftig varmeutvikling i tunnelen. Etter en halvtimes tid var brannen slukket.

Ved 7.30-tiden blusset brannen opp igjen, og det brant i isolasjonsmateriale i tunnelen. En gravemaskin ble brukt for å rive ned deler av taket, og det ble sett åpne flammer. Midt på dagen fikk brannmannskapene kontroll over brannen. Tunnelen ble påført store skader, skriver Romerikes Blad.

– Skadene er omfattende. Brannen har spredt seg om lag 150 meter innover i løpet bak sprøytebetongen i taket, sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen i Akershus.

Taket i tunnelen må trolig rives. Mens reparasjonsarbeidet pågår, skal trafikken gå i to felt gjennom sørgående tunnelløp. Ifølge NRK kan tunnelens nordre løp bli stengt i flere måneder.

Tunnelen er isolert med PE-skum. Dette er et brannfarlig stoff som finnes i nærmere 200 tunneler i Norge. Stoffet brukes for å hindre vann i veibanen. Det hindrer også at det dannes is, og at fjell sprekker. Løsningen er billigere enn full utstøping, som brukes i tunneler lenger sør i Europa.