Merkelig konklusjon

Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler. Nå kan vi styre oss for lyntog, men det å bygge tunneler i Norge er helt avgjørende både for sikkerhet og fremkommelighet.

Det er greit å være opptatt av klima, men når store infrastrukturoppgaver skal løses, må man se på hele spekteret av fordeler og ulemper.

Produksjon av sement og stål, samt borttransportering av fjellmasser som er sprengt ut, vil føre til enorme CO2-utslipp, og byggingen vil i et perspektiv på 60 år gi langt høyere klimautslipp enn i dag, ifølge rapporten, som er utarbeidet av konsulentselskapet Asplan Viak. Nå har vi ikke sett rapporten – og vi må derfor ta forbehold.

Sluttdokumentet fra Høyhastighetsutredningen legges fram 25. januar. Det vil ta for seg samfunnsøkonomi, driftsøkonomi og utbyggingskostnader, samt inneholde et miljøregnskap.

Vi kan ikke gå i detalj inn i den studien som Asplan Viak har gjort, men vi mener at det er et meget smalt utgangspunkt bare å snakke om CO2 når man vurderer store utbyggingsprosjekter. Når det gjelder tog, mener vi at man i første omgang må sørge for en skikkelig utbygging av de sentrale jernbanestrekningene rundt hovedstaden og de andre store byene. Det skal bl a bygges en ”monstertunnel” mellom Oslo og Ski. Det vil selvsagt påvirke miljøregnskapet å bygge en så stor tunnel. Men hva sparer vi på andre områder – også når det gjelder miljøet?

Og nok en gang – vi må også ha en ny jernbanetunnel under Oslo om ikke det skal bli fullstending kork i togtrafikken.

Vi forventer at når det bygges nye tunneler for fremtidens jernbanesystem så vil disse tunnelene være i drift lenge etter de 60 år som er utgangspunktet for beregningene.