Videoovervåkning i Oslofjordtunnelen

Onsdag settes det nye videoovervåkningssystemet i den 7,2 kilometer lange Oslofjordtunnelen i drift. Systemet, som er det mest moderne på markedet, er blitt installert på rekordtid etter at kontrakten ble undertegnet i midten av oktober.

Anlegget vil bli et viktig hjelpemiddel for operatørene ved Vegtrafikksentralen og overvåker hver meter av tunnelen, samt rundkjøringene på hver side og vannoppsamlingsbassenget i bunnen av tunnelen, melder vegvesen.no. - I tillegg til at vegtrafikksentralen kan overvåke tunnelen visuelt, vil systemet automatisk gi alarm og fryse det aktuelle bildet dersom det blir løftet ut brannslukkingsapparat eller noen bruker en av nødtelefonene i tunnelen, sier senioringeniør Tore Breisnes i Statens vegvesen. Anlegget har også automatisk hendelsesdetektering som gjør at Vegtrafikksentralen vil få varsel i form av akustisk signal og frys av bildet innen 10 sekunder etter at et et kjøretøy har stoppet eller at det er blitt liggende gjenstander i vegbanen. Dette gjør at operatørene umiddelbart kan iverksette nødvendige tiltak, som å tilkalle utrykningsetater eller stenge tunnelen. - Systemet er det første i vår region med alarmfunksjon dersom fotgjengere begir seg inn i tunnelen. Oslofjordtunnelen er også den første tunnelen med tovegstrafikk i ett løp som utstyres med automatisk hendelsesdetektering. Dette stiller ekstra store krav til utstyr og leverandør. Vi går nå inn i en evalueringsfase på seks uker. I denne perioden vil anlegget vil bli fulgt med argusøyne for å se at feilfrekvensen ligger innenfor de strenge akseptansekravene, sier Breisnes. Anlegget består av rundt 100 videokameraer, og det er trukket ca. 30 km strømforsynings- og signalkabel og åtte kilometer fiberoptisk kabel. Kontrakten med Siemens AS på installasjonen var på ca. sju millioner kroner. Den totale kostnaden for anlegget er ca. 15 millioner.