Ordførere motstandere av lyntogtrasé

Ordførerne i Voss og Hol langs traseen for Bergensbanen er kritisk til planene for lyntog gjennom deres kommuner.

I planene til konsulentselskapet Sweco inngår blant annet bygging av en stor jernbanebru som skal krysse Ustedalen. Dersom togene skal gå raskest mulig, må linjen ha minst mulig høydeforskjell. Derfor kan ikke traseen følge dalene på samme måte som den eksisterende Bergensbanen, skriver Aftenposten.

– Dette har jeg ingen tro på. Å bygge noe sånt her, virker helt utopisk, sier ordfører Tony Arild Kjøl (H) i Hol til Aftenposten.

Han er overbevist om at man kan finne gode løsninger ved å bruke traseen der Bergensbanen går i dag.

Også ordfører Hans Erik Ringkjøb (Ap) i Voss er kritisk til traseen. Her vil det raskeste alternativet ikke gå gjennom sentrum, men passere høyt oppe i lia ved Sonve, på andre siden av Vangsvatnet. Ringkjøb mener lyntogutredningen tar fokus vekk fra Bergensbanen, som han mener sårt trenger midler.

Torsdag ble det kjent at en delrapport om lyntogprosjektet fastslår at lyntog i Norge ikke vil gi klimagevinst i et 60-årsperspektiv. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse produksjon av sement og stål og borttransportering av fjellmasser ved bygging av tunneler og bruer.

25. januar kommer høyhastighetsutredningen med sine hovedkonklusjoner og anbefalinger.