Kraftbransjen diskuterte

Mer effektive konsesjonsprosesser for nye kraftlinjer må på plass for å styrke forsyningssikkerheten i Norge.

Representanter for nettselskapene og bransjeorganisasjonen Energi Norge møtte opp i Olje- og energidepartementet (OED) for å orientere om strømbruddene som fulgte av ekstremværet "Dagmar", og diskutere hvordan kraftbransjen og myndighetene kan samarbeide om å forbedre kraftforsyningen i fremtiden.

Mer effektiv konsesjonsbehandling
– Vi må være forberedt på mer ekstremvær enn tidligere på grunn av klimaendringene. Det viktigste tiltaket for å bedre forsyningssikkerheten, er å bygge ut sentral- og regionalnettet. Da må vi øke tempoet i konsesjonsbehandlingen, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.

I dag ligger nærmere 80 nettsaker til behandling hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Mange av dem har ligget i kø i flere år.

– Grundige konsesjonsprosesser med høy kvalitet og legitimitet er viktig, men dagens konsesjons-system innebærer stor grad av dobbeltarbeid. Omfattende klagebehandling i OED med dyp politisk involvering svekker høringsinstituttet i den ordinære prosessen. Vi forventer at statsråden tar grep om dette i stortingsmeldingen om nett som er ventet i nær fremtid, sier Ulseth.

Det planlegges investeringer for rundt 110 milliarder kroner i kraftnettet frem til 2020. Dette omfatter både modernisering av eksisterende nett og bygging av nytt nett for å åpne for økt produksjon og bruk av fornybar energi. Nettselskapene vil fortsette arbeidet med en økonomisk forsvarlig jordkabling av lokalnettet ved nyanlegg og modernisering.

Fikk strømmen tilbake etter 60 timer
Ekstremværet "Dagmar" rammet over 200 000 strømkunder. Det var særlig fylkene Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Hedmark, Buskerud og Akershus som ble berørt.

* Uværet var det verste på nær 20 år, det ble målt vind på 2,5 ganger orkan styrke ved Mehuken i Sogn og Fjordane.
* Den største årsaken til strømbrudd var trefall (særlig gran) over linjenettet. Hundrevis av trær gikk over ende og rev med seg både strømledninger og master.
* Nettselskapene mobiliserte raskt, flere steder stilte samtlige ansatte på jobb første juledag.
* 70 prosent av kundene fikk strømmen tilbake innen 40 timer (halvannet døgn), 95 prosent hadde strømmen tilbake innen 60 timer (to og et halvt døgn).
* Kostnadene for nettselskapene vil ifølge anslag fra NVE beløpe seg til over 400 millioner kroner.

– Tilbakemeldingene vi har fått tyder på at nettselskapenes beredskap fungerte godt. Mange selskaper hadde imidlertid problemer med kommunikasjonen. Vi vil derfor gå i dialog med teleselskapene og andre aktører for å se hvordan vi kan forbedre beredskapen her, oppsummerer Oluf Ulseth.