- Aldri satset så mye på jernbane

Strukton Rail-konsernet ga et uforutsigbart norsk jernbanemarked som en av årsakene til den norske konkursen. Jernbaneverket kjenner seg ikke igjen i dette.

- Vi opplever at det aldri har vært satset så mye på jernbanen i Norge. Både når det gjelder investeringsprosjekt og drift og vedlikehold, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket til Byggeindustrien.

- Det er et høyt aktivitetsnivå, så vi er ikke enige i Struktons analyse. Det er kanskje en del områder som Strukton var inne på hvor aktiviteten går opp og ned, legger han til, uten å ville kommentere Stukton-konkursen noe nærmere.

Nikolaisen poengterer at Jernbaneverket er veldig opptatt av å være tydelige på sin kontraktsstruktur. Han mener dette er viktig for å tiltrekke seg aktører fra inn og utland for å kunne gjennomføre de store planene som er lagt for norsk jernbane de neste årene, blant annet gjennom Nasjonal transportplan.

- Tror du denne konkursen får noe å si for utenlandske aktørers interesse for å gå inn på det norske jernbanemarkedet?

- Nei, vi opplever en stor interesse fra norske og utenlandske firma som vil inn, og har en tett dialog med bransjen om vår rolle som bestiller. Vi er en bransje i rask vekst, så at noen kommer til og faller fra er uunngåelig, svarer han.

Strukton Rail er for øvrig inne på flere pågående prosjekt og har rammeavtaler innen drift og vedlikehold. Jernbaneverket jobber med å finne løsninger for prosjektene og rammeavtalene, men Nikolaisen sier at dette på ingen måte er kritisk for avvikling av togtrafikken.