Stadig flere miljøvennlige produkter

Det blir stadig enklere å gjøre gode miljøvalg i hverdagen. I 2011 økte antall svanemerkede produkter med 10 prosent. Til sammen har vi nå ca 4000 miljøprodukter i Norge, melder Miljømerking.

– Finansuro og usikkerhet til tross; norske produsenter av varer og tjenester tenker langsiktig og tar miljøansvar. Det er imponerende, og jeg er stolt på vegne av denne delen av norsk næringsliv, sier Alvhild Hedstein, direktør i Miljømerking.

– Miljøproblemene henger nøye sammen med produksjon, produkter og forbruk. Derfor ligger løsningen også der: Vi må skape smartere produksjonsprosesser og bedre produkter som belaster miljøet mindre. Når vi ser at de politiske tiltakene uteblir, er det motiverende å se at næringslivet gir respons på denne måten, avslutter hun.

Grønn bolig
Mange forbinder Svanemerket med dopapir og vaskepulver. Men faktisk er hvert fjerde svanemerkede produkt til bolig. I 2011 så vi den største veksten i varegruppene maling, lim og fugemasse og på vedovner og ‐peiser.

– Nordmenn er verdensmestere i oppussing, og legger mye penger, tid og arbeid i å få det fint hjemme. Det er bra både for det ytre miljøet og for inneklimaet at vi velger de miljømessig beste produktene. I tillegg er det viktig at vi utnytter forbrukermakten vår og viser produsentene at det lønner seg for dem å tenke miljø, sier Hedstein.

Offisiell merkeordning
Svanemerket er det offisielle, nordiske miljømerket. Formålet er å gjøre det enkelt for forbrukere og profesjonelle innkjøpere å gjøre gode miljøvalg. Svanemerket ser på hele verdikjeden i produksjonen, fra råvare, via produksjon og bruk, og til slutt som avfall.

Alle miljøbelastninger blir vurdert. De produktene som til slutt blir merket med Svanen har dokumentert at de er gode miljøvalg; de belaster miljøet mindre, er trygge å bruke, og har god kvalitet.