- Fullt mulig å tjene penger på jernbane

Strukton Rail brukte dårlig marked som årsak til konkursen, men konkurrenten Norsk Jernbanedrift kan vise til vekst og solide marginer i det samme markedet.

Dagen etter en av de største konkursene i norsk byggenæring hersker det ganske forskjellige oppfatninger om profittmulighetene i det norske jernbanemarkedet.

- Nei, vi opplever ikke at det er umulig å tjene penger på norske jernbaneprosjekt. Vi har cirka 160 ansatte, altså samme størrelse som Strukton Rail, og har drevet med overskudd siden 2005. Vi kommer også til å få et veldig godt resultat i 2011, sier administrerende direktør Ernst Terje Jakobsen i Norsk Jernbanedrift til Byggeindustrien.

Regnskapstallene fra 2010 forteller en ganske forskjellig historie. Strukton omsatte for 454,7 millioner kroner og hadde et negativt driftsresultat på 73,1 millioner kroner. Norsk Jernbanedrift på sin side omsatte for 225,8 millioner kroner med et driftsresultat på 24,9 millioner kroner.

Jakobsen mener at et av problemene til det konkursrammede selskapet var at det ikke hadde kompetanse til å ta på seg flere av prosjektene de var involvert i. Samtidig peker han på at selskapet leverte veldig lave anbud på prestisjeprosjekter.

- De hadde en stor reklamasjon i Stavanger, og måtte kalle inn Baneservice for å bli ferdige med Barkåker-Tønsberg-prosjektet. Slikt kost penger, sier han.

Heller ikke Jernbaneverket kjenner seg igjen i påstanden fra Strukton-konsernet om manglende oppdragsmengde.

- Vi har hatt ganske store kontrakter ute på drift og vedlikehold det siste året, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket i en kommentar til Byggeindustrien.

- Spørsmålet er vel heller hvordan Strukton har dimensjonert seg i forhold til den oppdragsmengden vi har, legger han til.