Rekordår for gründer-nettsted

2004 ble et nytt rekordår for Nærings- og handelsdepartementets nettjeneste for gründere og småbedrifter www.bedin.no.

I løpet av året har nordmenn vært innom i overkant av 5,4 millioner Bedin-sider på Internett. Det er en økning på 36 prosent fra 2003. Søstertjenesten Narviktelefonene (800 33 840) tok i fjor imot 25.700 telefoner fra folk som hadde spørsmål om etablering og drift av næringsvirksomhet. En økning på 1.300 fra 2003. - Departementet ser på Narviktelefonene og Bedin som svært nyttige virkemidler i arbeidet med å legge til rette for å øke nyskaping i hele landet, sier nærings- og handelsminister Børge Brende. - Her får gründere gratis hjelp til å komme i gang, og det etablerte næringslivet får tilgang til nyttige hjelpemidler for en enklere hverdag i bedriftene. Tjenestene fungerer som en inngangsport til alle tjenester næringsdrivende har bruk for. Her kan du få svar på spørsmål om blant annet valg av selskapsform, regnskap, avgifter, ansettelser og patent. Bedin og Narviktelefonene samarbeider blant annet med Brønnøysundregistrene, Innovasjon Norge, Aetat og NHO. Både Narviktelefonene og Bedin har hatt en jevn økning i bruken siden tjenestene ble startet i 1992 og 1998. Tala for Narviktelefonene omfatter også svar som er gitt via e-post og e-dialog.