I et møte i Vegdirektoratet mandag 9. januar 2012 orienterte Statens vegvesen fylkesordførerne i Buskerud og Akershus og ordførerne i Lier, Røyken, Hurum og Frogn om planene. Antatt kostnad vil være opp mot 1,5 mrd. kr. Finansieringen tenkes basert på at bompenger fortsatt kreves inn i nåværende bomstasjon ved Måna, melder vegvesen.no.
Statens vegvesen tar sikte på at det i løpet av våren 2012 blir oversendt en sak til behandling i de berørte kommuner og fylkeskommuner.
For å kunne åpne Oslofjordtunnelen for tunge kjøretøyer så raskt som mulig, vil Statens vegvesen nå bygge 26 evakueringsrom i tunnelen. Nå starter Statens vegvesen arbeidet med å anskaffe en entreprenør til jobben.
- Vi kan ikke si eksakt hvor lang tid det tar å bygge evakueringsrommene, men det er snakk om noen måneder, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, vegavdeling Akershus. Når en entreprenør er på plass, vil vi kunne si mer om tidshorisonten, sier Bogsrud.
Evakueringsrommene skal bygges med 250 meters mellomrom, i de opprinnelige tverrslagene, gjennom den 7,3 kilometer lange tunnelen. Rommene vil bli utstyrt med:
• røyktette dører
• lys
• telefon til Vegtrafikksentralen
• kameraovervåking til Vegtrafikksentralen
• ledelys som viser veg inn til evakueringsrommene
Byggingen av evakueringsrommene vil trolig foregå om nettene, slik at tunnelen kan holdes åpen for lette kjøretøyer på dag- og kveldstid.
Statens vegvesen vil gå igjennom brannberedskapen og innsatsplaner med brannvesenet for å sjekke at utstyrskapasiteten til brannvesenet er tilpasset situasjonen med de nye evakueringsrommene.
Firmaet Safetec Nordic AS gjennomførte en risikoanalyse av Oslofjordtunnelen i etterkant av brannen 23. juni i år. I analysen anbefales flere tiltak og ett av disse er evakueringsrom.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Tunnel
- Anlegg