Applaus til Eiken

Skanska-sjef Petter Eiken høstet applaus for sine uttalelser under NHOs Årskonferanse.

Petter Eiken var eneste representant fra byggenæringen som fikk mulighet til å si noe fra scenen under NHOs årskonferanse. Eiken deltok i en kort utspørringsrunde om norsk infrastrukturplanlegging sammen med KrF-leder Knut Arild Hareide og fylkesordfører i Rogaland Janne Johnsen.

Infrastrukturutfordringer knyttet til de store vekstregionene var et av temaene Eiken fikk spørsmål om.

- For det første er det viktig at myndighetene ser helheten, det vil si behovet for å kombinere infrastruktur og bosettingsmønster. Se for eksempel på Fornebu hvor vi bygger Statoils regionkontor i Oslo. Der kommer det 2-3000 nye arbeidsplasser og vi vet at det allerede nå er køer og vanskelig å komme seg inn og ut til Fornebu. Vi skal også bygge 5000 boliger der de neste årene. På et eller annet tidspunkt må det bygges en T-bane ut dit, men det burde blitt gjort nå og ikke om 20 år, sa Eiken.

OPS tilhenger

Skanska-sjefen benyttet også muligheten til å få frem at han er en varm tilhenger av OPS-modellen. Statsminister Jens Stoltenberg hadde tidligere på dagen snakket om OPS-modellen, men til Eikens store fortvilelse hadde statsministeren nok en gang fokusert på finansieringsdelen og ikke samarbeidsmodellen. Eiken støtter Stoltenberg i at det ikke er hensiktsmessig med privat finansiering i en søkkrik stat, men understreker at det ikke er finansieringen som gjør OPS til en god gjennomføringsmodell. Som vanlig ble Skanskas OPS-prosjekt E39 Orkdalsvegen brukt som eksempel.

- Orkdalsvegen ble bygget på 60 prosent av den byggetiden Statens vegvesen trodde vi skulle gjøre det på. Vi har blitt kritisert for at investeringen ikke er lavere enn ved en tradisjonell modell, men vi har ikke bygget den samme veien som vi ville gjort hvis det skulle være den laveste investeringen. Vi skal eie og drive veien i 25 år og har derfor optimalisert prosjektet i et 25 års perspektiv. Den type modeller går vi glipp av hvis vi avsporer debatten med finansiering, uttalte Eiken og fikk applaus fra salen.

Kommunene er bremseklosser

Petter Eiken fikk også frem at han er sterkt kritisk til hvordan kommune-Norge klarer å bremse utbyggingen av viktige samferdselsprosjekter. Han trakk frem E18-utbyggingen gjennom Vestfold som ett eksempel.

- Det er sikkert mange av dere som kjører E18 nedover til Sørlandet. Da lurer dere kanskje litt på hvorfor det går så bra til dere kommer til Tønsberg før det er en lang pause med tofeltsvei, før du igjen kommer til en firefeltsvei som vi har bygget ned mot Lågen. Det er en pussig måte å gjøre det på. Det blir som å legge ut en hageslange i biter. Det blir ikke noe trykk før det er helhet. Statens vegvesen synes heller ikke dette er noe god ide, men det er noen kommuner som sitter med ansvaret for planleggingsarbeidet som er litt tregere enn de andre kommunene. Det er rett og slett planprosessen som går så tregt at det går årevis før man klarer å bestemme seg for at man skal bygge to felt til ved siden av den eksisterende veien. Dette er til å grine av, uttalte Eiken.