Halverte sykefravær med IA-avtalen

Servicegiganten ISS har redusert sykefraværet fra 17 til sju prosent. IA-avtalen har vært avgjørende.

- Det tette samarbeidet med Nav har vært helt uvurderlig for å få ned sykefraværet. Vi har hatt en jevn nedgang i sykefraværet helt siden avtalen ble inngått i 2002, sier HR-direktør Knut Olav Nyhus Olsen i ISS.

IA-avtalen er blitt kritisert for å være for byråkratisk og for å ha liten effekt på sykefraværet. I ISS er erfaringene motsatt.

– Avtalen har skapt et stort engasjement for å få langtidssyke tilbake i jobb. Engasjementet, kombinert med regler og strukturer for å følge opp de syke, har gitt svært gode resultater, sier Nyhus Olsen.

Varierer
I 2011 endte sykefraværet i ISS Norge på 7,3 prosent. Det er mer enn en halvering av fraværet bedriften hadde før IA-avtalen.

Det totale sykefraværet i Norge har gått ned med 11,2 prosent siden IA-avtalen kom i 2001. Den gang var sykefraværet på 7,4 prosent, nå er tallet 6,6 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– IA har vært et viktig samarbeid mellom partene i arbeidslivet og myndighetene, men resultatene har vært svakere enn mange hadde håpet, sier Petter Furulund, administrerende direktør i NHO Service.

Han sier erfaringene med avtalen har variert mye fra bedrift til bedrift og fra sted til sted.

– Noen har vært særlig godt fornøyd med sitt lokale Nav-apparat og fått til imponerende resultater, mens andre har blitt mer skuffet, sier Furulund.

Mest langtidsfravær
ISS har 14 000 ansatte som jobber med renhold, kantinedrift, eiendomsforvaltning, sikkerhet, bemanning og andre typer servicearbeid. Dette er yrkesgrupper som tradisjonelt har hatt høyt sykefravær. Sykefraværet er redusert i mange av yrkesgruppene.

– Sammenlignet med 2006 har sykefraværet blant de som jobber i renhold gått ned fra 11,5 til 10,9 prosent, i catering fra 8,3 til 7,2 prosent og i eiendomsforvaltning fra 7,6 til 5,2 prosent, sier Nyhus Olsen.

Det meste av reduksjonen er kommet i langtidsfraværet.

– Mange tror det er høyt korttidsfravær i denne bransjen. Det stemmer ikke. Det er langtidsfraværet som skaper problemer, og det er denne type fravær vi har greid å halvere.

I arbeidet med langtidssyke har kontakten med Nav vært viktig.

– Når noen har vært borte i ett eller to år og ikke kan komme tilbake til sin opprinnelige jobb, klarer vi som arbeidsgivere ikke finne løsningene alene. Nav har kunnskapen om ordninger i støttesystemet som kan hjelpe folk tilbake til jobb, sier Nyhus Olsen.