- Kun politikk, lite fakta

- Kun politikk, lite fakta, sier MEF-direktør Trond Johannesen om innlegget ”Konkurranseutsettingens fiasko”.

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg tar i sitt innlegg ”Konkurranseutsettingens fiasko!” for seg Riksrevisjonens rapport om budsjettåret 2010. Med utgangspunkt i rapporten påpeker han blant annet at kostnadene ved fornyelse av driftskontrakter for veg har økt betraktelig siden 2003, og at konkurransen om kontraktene ikke er tilfredsstillende. På bakgrunn av dette konkluderer Gullvåg blant annet med at private entreprenører trenger større konkurranse fra en ny egenregivirksomhet hos Statens vegvesen.

Markedet for driftskontrakter har forbedringspotensial, men konkurranseutsettingen har på ingen måte vært en ”fiasko”. Her bør Gullvåg se nærmere på hva som faktisk ligger bak tallene til Riksrevisjonen.

Dovre Group gjennomførte i 2010 på oppdrag av Samferdselsdepartementet en evaluering av konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Når det gjaldt kostnadsøkningen viste evalueringen blant annet til at ”det økte kostnadsnivået i forhold til tiden før 2003 kan imidlertid langt på veg forklares med kontraktenes omfangsvekst og oppgavenes økende kompleksitet.” Det er også grunn til å tro at kostnadsnivået er uttrykk for en bedret pris- og risikokompetanse blant entreprenørene.

MEF mener videre at økningen bør ses i sammenheng med at driftskontraktene som ble utlyst før 2008 var mindre spesifiserte i forhold til hvilke oppgaver byggherren ønsket utført. Risikoen ved disse kontraktene førte trolig til en stor grad av feilprising. I tillegg står entreprenørene i dag overfor strengere krav til kvalitetssystemer, planer og rapportering enn hva som var tilfellet tidligere. Det er også verdt å huske man i løpet av de siste 10 årene har hatt en trafikkøkning på ca. 19 prosent.

Når det gjelder konkurransesituasjonen så viser MEFs analyser av tall fra Statens vegvesen at det t.o.m. november i 2011 var blitt utlyst 24 driftskontrakter. I snitt var det 4,2 tilbydere per kontrakt.

At konkurransesituasjonen i 2011 har vist en positiv utvikling blir også konstatert i Riksrevisjonens rapport som Gullvåg refererer til. Videre blir det her framhevet at kostnadsutviklingen i fjor var lavere enn tidligere.

Rapportene fra henholdsvis Riksrevisjonen og Dovre Group vitner om at markedet for driftskontrakter fortsatt er i en modningsprosess. Dette gjelder både entreprenørsiden så vel som byggherresiden.

Det kan fortsatt gjøres forbedringer når det gjelder kontraktenes beskrivelse av vegnettets innhold og tilstand. Dette vil bidra til å gi entreprenørene økt forutsigbarhet. En videre standardisering av driftskontraktene kan også være ønskelig. Det er avgjørende at bransjen involveres i arbeidet med å videreutvikle markedet for driftskontrakter.