Sprikende reaksjoner på statens NSB-avtale

Høyre er kritisk til at staten kjøper transporttjenester av NSB uten anbudsprosess, mens Frp ser avtalen som en god mulighet for videreutvikling av jernbanen i Norge.

Høyres samferdselspolitiker Ingjerd Schou mener at avtalen faller innenfor kategorien «offentlige anskaffelser» og at den derfor burde ha vært utlyst. Hun frykter at fravær av anbud kan føre at det sløses med offentlige midler.

– Når staten vanligvis kjøper inn tjenester, må alt over 3,2 millioner kroner lyses ut i en skikkelig anbudskonkurranse på det åpne marked. Det er mildt sagt underlig at kjøp av persontransporttjenester fra NSB skal være så vidt forskjellig fra andre offentlige anskaffelser, sier Schou.

Frps Bård Hoksrud er positivt innstilt til avtalen, som strekker seg over seks år.

– Det er veldig bra at den inneholder krav til kapasitet og punktlighet, og at brudd vil få følger. Avtalen er et skritt i riktig retning, slik at brukerne kan få tilbake tilliten til jernbanen. Jeg forventer at statsråden også får til en avtale med Jernbaneverket som har ansvaret for infrastrukturen og at togene kommer fram, sier Hoksrud.

Transport- og kommunikasjonskomiteens andre nestleder sier at det dessverre er slik at mange av problemene har oppstått som følge av at skinnegang og signalanlegg har vært i altfor dårlig stand.

Høyre ønsker å gå nye veier og vil modernisere jernbanesektoren i Norge etter modell av Avinor, det gamle Luftfartsverket.

– Dette har vært en suksess. Vi har høy kvalitet på flytjenester og flyplassdrift. Vi ønsker å gjøre det samme på jernbanesektoren. Det betyr mer konkurranse, mer langsiktig planlegging og nye finansieringsløsninger, sier Schou.