Krafttak for togtrafikken

Flere avganger, bedre kapasitet og større pålitelighet er hovedpunkter i den nye trafikkavtalen mellom myndighetene og NSB.

Avtalen ble presentert onsdag av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og NSBs konsernsjef Geir Isaksen. Den representerer et solid krafttak for togreisende.

– Avtalen innebærer at vi innen desember 2012 skal ha flere avganger, jevnere frekvens, enklere ruter å forstå, bedre kapasitet, korrespondanse og komfort og økt pålitelighet. Målet vårt er at publikum skal glede seg til å ta toget, sier Kleppa til NTB.

Avtalen er verdt 15,42 milliarder kroner fordelt på seks år, fra 1. januar i år til 31. desember 2017. I løpet av denne perioden skal det settes inn nye tog og innføres et nytt og bedre ruteopplegg på Østlandet.

I resten av landet er det foreløpig lagt opp til å videreføre de 20 eksisterende togtilbudene.

– Avtalen betyr avgjørende forbedringer i østlandsområdet, men den utelukker ikke at vi underveis i denne seksårsperioden kan inngå separate avtaler som gjelder andre områder, sier statsråden.

«Ris bak speilet»
Blant de nye punktene i avtalen er krav knyttet til kundetilfredshet og at NSB ikke kan overstige et visst antall timer med forsinkelse. Forutsetningen for dette kravet til statsbanene er at infrastrukturen har en gitt kvalitet.

– NSB ser at det er bra for dem å ha «et ris bak speilet». Min oppfatning er at de nå gjør det de kan i ulike ledd for å sikre et reelt bedre togtilbud, sier hun.

I dag bruker NSB sine målinger på kundetilfredshet internt til forbedringer.

– Nå skal det brukes direkte en gang i året i vårt oppgjør med NSB. Vi kan redusere vår utbetaling til dem hvis de ikke tilfredsstiller dette, sier Kleppa.

– Avgjørende viktig
Samferdselsministeren er godt fornøyd med avtalerammen.

– Det er en stor avtale som er betydelig større enn de vi har hatt med NSB til nå. For 2011 var beløpet 2,1 milliarder kroner. Før det hadde vi en fireårig avtale. Denne avtalen er mer omfattende enn de vi har hatt før, men det mener jeg er nødvendig, sier hun.

Statsråden ser det som avgjørende viktig å få en forutsigbar avtale på plass for å sikre at flere tar toget og kan stole på toget i tiden fremover.