Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Helt åpent om drivemetode

Publisert: 04.01.2012 11:45. Sist endret: 27.11.2013 21:33.

Det er helt åpent om valget av drivemetode ved Oslo – Ski prosjektet. Kanskje må Jernbaneverket la markedet få bestemme utfallet.

  • Boligprisene fortsetter rett oppover

  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap

  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev
  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap
  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid
  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken
  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo
  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorÅdne Homleid

Jernbaneverket har nå levert sine kommentarer til rådgiverrapporten som redegjør for hvilke fordeler og ulemper TBM drift og konvensjonell driving kan gi ved den 19 kilometer lange toløpstunnelen mellom Oslo og Ski. Når rapporten er helt ferdig skal den gjennom en ekstern kvalitetssikring før den blir tilgjengelig for allmennheten.

Prosjektsjef Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket håper de kan konkludere med at enten TBM eller konvensjonell driving er det klart beste alternativet, men innser at de fort kan havne i en situasjon der det blir vanskelig å forkaste en av drivemetodene.

- Vi ønsker å basere valget vårt på en faglig solid forankring og vi ønsker å være rimelig sikre når vi tar et valg. Vi håper vi kan ta dette valget før vi kommer så langt som til anbud, men jeg kan ikke garantere at vi klarer det. Hvis ett av alternativene ikke peker seg ut, så blir det nesten som å kaste terning og det ønsker vi ikke. Vi kan derfor komme i en situasjon hvor vi blir nødt til å spørre markedet hva dette faktisk koster, sier Kalager til Byggeindustrien.

Fire muligheter

Ifølge Kalager eksisterer det grovt sett fortsatt fire muligheter for utfall av den pågående utvelgelsesprosessen. De kan enten velge TBM eller konvensjonell driving, eller de kan gå for en løsning der de kombinerer tunnelboremaskin og sprengning. Den fjerde og siste muligheten er å ta begge drivemetoder inn i anbudsprosessen.

- Vi mener bransjen er tjent med at drivemetode blir valgt på forhånd. Det skaper forutsigbarhet og leverandørene får tid til å forberede seg på og spisse seg inn mot det som kommer. Tar vi denne beslutningen i forkant blir det også en del av en åpen prosess, mens hvis vi gjør dette valget som en del av en anbudsprosess så blir dette en lukket prosess. Det er ikke sikkert det er spesielt tilfredsstillende for bransjen, konstaterer Kalager.

Bilde ser annerledes ut

Sist gang Jernbaneverket vurderte TBM var ved den 5,5 kilometer lange tunnelen mellom Lysaker og Sandvika. Den gangen kunne man konkludere med at TBM var betydelig dyrere og mer tidkrevende. Både lengden på tunnelen og flere andre forhold gjør at bilde ser annerledes ut ved Oslo-Ski prosjektet.

- Store deler av strekningen går under områder hvor det ikke er spesielt tett bebygget og under Ekebergåsen, hvor det er tett bebygget, er det mye større overdekning enn det vi hadde noe sted i Bærum. Det er derfor mulighet for at vi i mye større grad kan kjøre døgnkontinuerlig drift. Ved Oslo-Ski prosjektet har vi også tilgang på mye mer hensiktsmessige riggområde for TBM enn det vi hadde i Bærum, opplyser Kalager.

Er argumentene for en av drivemetodene sterke nok vil Jernbaneverket gå ut med sin beslutning så raskt som mulig. Kalager kan imidlertid ikke si når en slik beslutning eventuelt vil bli tatt.

Byggestart for den totalt 22 kilometer lange dobbeltsporutbyggingen mellom Oslo og Ski kan tidligst skje i 2014. Jernbaneverket har estimert byggetiden til 6 til 7 år, inkludert et halvt års prøvedrift.

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane, Tunnel
 

Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen
- håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen