Vil svekke lokal makt over veiprosjekter

Vi kaster bort både tid og penger på måten vi planlegger store veiprosjekter her i landet, mener NHO-sjef John G. Bernander.

NHO-sjefen tar nå til orde for bruk av statlige reguleringsplaner for de største vei- og togprosjektene her i landet. Dessuten vil «bedre og mer hensiktsmessige strukturer» i områder for utbygging bidra til å gjøre planleggingsprosessen raskere, ifølge John G. Bernander.

– Gjennomsnittlig tidsbruk for planlegging av de store veiprosjektene er på over ti år nå. Da er det åpenbart at vi skusler bort mye tid underveis og gjør prosessen unødvendig dyr, sa Bernander på en pressekonferanse i forkant av Næringslivets Hovedorganisasjons store årskonferanse torsdag.

Et sentralt tema for konferansen er hvorfor NHO mener kommuner må slås sammen for å få en kommunestruktur som bedre ivaretar behovene til folk og næringsliv.

Vil ha færre kommuner
– Dagens forvaltningsstruktur har for mange kokker, og i forbindelse med de store infrastrukturprosjektene skaper de for mye søl, sa han.

Bernander hevder kommunestrukturen må tilpasses flytte- og bosetningsmønstrene fram mot 2020. Han framhever blant annet at kommunesammenslåinger i det sentrale østlandsområdet og i Rogaland vil gi det lokale næringslivet gunstige rammevilkår i en tidsperiode hvor disse områdene ventelig får stor tilflytting og større arbeidsstokk.

Han mener det skyldes politisk feighet at det ennå ikke er tatt grep for å redusere antallet kommuner.

– Regjeringen må utrede mulighetene for en ny kommunestruktur og overlate til Stortinget å ta de nødvendige beslutningene på dette grunnlaget, sa Bernander og viste til Schei-komiteen, som fra 1946 til 1962 la fram tre store innstillinger som la grunnlaget for en storstilt kommunesammenslåing.

Treårsplan
Bakteppet er en slags treårsplan hvor NHO først peker på problemene, som på fjorårets konferanse fikk merkelappen «velferdsfellen», og så på hvilke tiltak organisasjonen mener er best egnet til å løse problemene.

– For at vi skal få bedre og billigere velferdstjenester fram mot 2020, mener vi private aktører må inn på markedet for offentlige innkjøp. Dette markedet er i dag verdt rundt 400 milliarder kroner, men kan gjøres både større og bedre, sa Bernander, som vedgikk at han snakket ut fra egeninteresse, som sjef for den største næringslivsorganisasjonen i Norge.

Bernander mener private kan konkurrere om tjenesteproduksjon på nær sagt alle områder, men understreker at NHO ikke ønsker å privatisere hele eller deler av velferdssystemet.

– Det er det offentliges oppgave å bringe til veie tjenesteproduksjonen for sine innbyggere, men det er ikke hogget i stein at det er offentlige ansatte som skal stå for produksjonen, sa han.