Tunnelhelse: NFF vil ha Arbeidstilsynet på banen

Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) mener at Arbeidstilsynet bør sette klare rammer for å trygge tunneldrivernes helse.

Nylig presenterte Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) resultatene fra en undersøkelse som viser at tunneldriverne er like utsatt for KOLS som på 90-tallet.

Undersøkelsen konkluderer med at pågående eksponering ved tunneldriving fører til akutt reduksjon i lungefunksjonen. Gjennomsnittlig lungefunksjon lå på 95,6 prosent. Tilsvarende undersøkelse fra 90-tallet viste 95,5 prosent.

Faglig sekretær Thor Skjeggedal i NFF, sier til Byggeindustrien at bransjen nok har levd i en tro at eksponeringen ikke er så høy i dag som tallmaterialet fra undersøkelsen viser.

- Det benyttes en annen type sprengstoff som avgir færre gasser og dieselen har blitt bedre. Men støveksponeringen i seg selv blir ikke borte og oljetåke er et problem. Totalt sett er det derfor status quo når man kartlegger tunneldrivernes helse, sier han.

Han mener det er innlysende at resultatene fra undersøkelsen må føre til tiltak.

- Sjaktdriving slik det fortsatt er tillat i Norge er veldig utsatt. Vi må innse at det ikke blir mye mer av den virksomheten i Norge, sier han.

Undersøkelsen viser også at eksponering for oljetåke er kraftig foran riggen mens det bores.

- Der skal det være unødvendig å oppholde seg mens det borres, kommenterer Skjeggedal.

Han mener det vil være riktig at myndighetene med Arbeidstilsynet som instans setter krav for arbeidsoperasjoner ved tunneldriving for å sikre lavest mulig eksponering for norske tunneldrivere og like regler for alle entreprenørene i bransjen.

- Det er ikke ukomplisert for den enkelte entreprenør å gå inn med kostbare tiltak som for eksempel lenger tid til utlufting hvis alle ikke gjennomfører de samme tiltakene. Da blir konkurranseforholdene ulike. Jeg mener det vil være riktig av myndighetene og Arbeidstilsynet å sette krav slik at de blir gyldige for alle aktørene, sier Skjeggedal.

Må det erkjennes at det går for fort i tunnelprosjektene?

- Det er inndriften som avgjør entreprenørenes omsetning og hva de til slutt sitter igjen med. Da er man avhengig av meterprisen. Lønnen til tunneldriverne henger også sammen med prestasjonene. Det er betimelig å sette et spørsmålstegn ved en slik lønnsordning sett i et HMS-perspektiv, sier Skjeggedal.

Han sier at NFF er stiller seg svært positiv til et oppfølgingsprosjekt som kan komme med tiltak for å redusere eksponeringen for tunneldriverne.

- Det er et arbeid NFF vil være med på og jeg synes det vil være svært interessant å se på for eksempel en videreutvikling av ventilasjonsløsninger, opplyser han.

Etter STAMIs undersøkelse kommer NFF til å utarbeide en teknisk rapport som skal presenteres i løpet av våren 2012.